0

L E E M W O N E N M A G A Z I N E H é t B u s i n e s s B u l l e t i n v o o r d e k u n s t & i n t e r i e u r b r a n c h e INTERIEUR EXTERIEUR KUNST BUSINESS HOTSPOTS EVENTS

L E E M W O N E N M A G A Z I N E Editie SS22 –Consumer Consciousness 12 DE NIEUWE COLLECTIE VAN FERM LIVING The art of creatinga home 43 REMASTERED; Meesters van toen door meesters van nu INTERIEUR 10 DE DESIGN AFZUIGKAPPEN VAN WAVE Stijl-en prestatiezuiverzoals het een echte nieuwe Hollandse meester betaamt 12 DE NIEUWE SS22 COLLECTIE VAN FERM LIVING The art of creatinga home 14 10 JAAR CC-TAPIS IN VOGELVLUCHT 16 JULIETTE VAN DER HULST VERTAALT STIJLEN VAN TOEN NAAR SFEREN VAN NU 18 CITY VIBES IN STATIG GRACHTENPAND EXTERIEUR 22 GENIETEN VAN ONGEEVENAARD UITZICHT VANAF DE LUXE BUITENMEUBELEN VAN KETTAL 24 ROLF BENZ GOES OUTDOOR EN PRESENTEERT DE NIEUWE COLLECTIE 26 DE TREND VAN 2022: THUIS TUINWERKEN 28 TERUG NAAR TRADITIE MET ERES VAN PAOLA LENTI 30 OPEN TUINEN DAGEN 2022 KUNST 34 ART AGENCY DUTCH LUXURY DESIGN INNOVEERT MET ‘CONCOURS DES ARTS’ 36 EDITORS’ CHOICE 38 MASTERPIECE: LIEKE JONGENEELEN 40 MEDIAKUNST Inspirerend antwoord op verlangen naar menselijk contact 41 VINCENT MEETS REMBRANDT 360 Masterpiece Sensationin de Noorderkerk 42 FABRIQUE DES LUMIERES Immersiveexposities van klassieke, moderne en hedendaagse kunstenaars 43 REMASTERED Meesters van toen door meesters van nu COVER Voor de cover van deze editie werkten we samen met het toonaangevende Italiaanse stoffenhuis Rubelli. Hun nieuwe collectie ‘On the side of nature’ is geïnspireerd op de natuur.

52 ART TRADE PROGRAM Exclusieve diensten en speciale voordelen voor jou en jouw klant 46 ROYAL AHREND VIERT 125-JARIG BESTAAN Een (klant)reis door de tijd BUSINESS 46 ROYAL AHREND VIERT 125-JARIG BESTAAN Een (klant)reis door de tijd 48 SIEMATIC AAN HET VONDELPARK IS ER KLAAR VOOR: MEET THE DESIGNER 2.0 50 CONSUMER CONSCIOUSNESS 52 ART TRADE PROGRAM Exclusieve diensten en speciale voordelen voor jou en jouw klant 53 QUICK SCAN VOOR BUSINESS ONTWIKKELING Ontdek je prioriteiten en potentieel EVENTS 56 INDEPENDENT HOTEL SHOW Stijlvol branche event voor boutiquehospitality 57 PARIS DECO OFF 2022: THE RENDEZ-VOUS 58 TEFAF X BRAND VAN EGMOND Jarenlange partners in het nastreven van de hoogste normen 59 DESTINATION: DESIGN Dutch design zoals het hoort te zijn 60 MIDSUMMER INSPIRATION 2022 Verrassing op recept HOTSPOTS MASTERPIECE Wie zijn dit keer het stralende middelpunt in het LEEMWONEN Magazine? Lees wie ze zijn, wat hen drijft en wat hen op dit moment bezighoudt. 63 DE ‘ROTTERDAM ROOFTOP WALK’ Bijzondere beleving met oplossingen op hoog niveau 64 LEMON VOELT ZICH HELEMAAL THUIS MET EEN EIGEN SHOWROOM IN AMSTERDAM 66 DE MINOTTI CONCEPT STORE IN MADRID Inspirerend referentiepunt voor designliefhebbers

SUMMERTIME, SUMMERTIME, SUMSUMSUMMERTIME! CHECK HET LEEM WONEN MAGAZINE OOK ONLINE www.leemwonen.nl/ leem-wonen-magazine Op de redactie van het LEEM WONEN Magazine – Hét Business Bulletin voor de interieurbranche – is dat niet anders. Deze editie vol kleur, mooie verhalen en nieuwe collecties, gaf ons bij ‘the making of’ al heel veel energie. En wij hopen die positieve ‘vibes’ natuurlijk ook aan jou over te brengen! CONSUMER WATTES?? Deze editie SS22 kreeg het tongstruikelende thema Consumer Consciousness. Ik hoor je denken…. Consumer wattes?? Consumer Consciousness. Oftewel consumentenbewustzijn. Als ondernemer moet je je organisatie, producten en diensten nu eenmaal blijven afstemmen op de behoeften van de klanten. En die veranderen nog wel eens. Een interessant en actueel onderwerp, ook binnen onze branche. Je kunt er meer over lezen in onder andere de rubriek BUSINESS. NIEUW! EDITORS’ CHOICE Mijn selectie kunst-& design objecten voor deze editie. Zit er wat voor je bij? Bekijk het op blz.36 en 37 HERDEFINIËREN Traditiegetrouw presenteren productontwerpers in de eerste helft van het jaar hun zogenaamde Spring/Summer Collecties. Ik vond het opvallend te zien, dat veel toonaangevende merken in samenwerking met internationale ontwerpers Jouw collectie of kunstwerk op de cover van de volgende editie? Stuur een mail naar info@leemwonen.nl! herinterpretaties van eerdere design iconen lanceerden. En daarbij herdefinieerden zij dan bijvoorbeeld het gebruikersgemak anno nu. Ik vroeg me af: hoe zou ik mijzelf kunnen herdefiniëren? Hercreëren. Welke aandachtspunten zou ik waarnemen? In welke richting zou ik bewegen? Richting creativiteit, I suppose. Letterlijk creëren. Hm. Dat ga ik nog even aan de binnenkant van m’n ogen bekijken….. Na een in alle opzichten grijze- en sombere start van het nieuwe jaar, is het dan eindelijk zover: de natuur ontspruit en ik eigenlijk ook. Waar nieuw leven ontwaakt, trek ik er ook weer glunderend (en zonder mondkap!) op uit. Uit de theaters klinkt gelach. Musea openen toffe tentoonstellingen en de terrassen zijn weer vol…. We hebben de zomer in onze bol! In zekere zin zou je deze nieuwe editie van het LEEM WONEN Magazine ook een herdefinitie kunnen noemen. Er is gesleuteld aan zowel de inhoud als de lay out, en we zijn weer iets dichter bij onze ‘kern’ gekomen: zorgvuldig geselecteerde nouveautées, interessante wetenswaardigheden en een flinke dosis inspiratie op het gebied van Luxueus, Exclusief En Mooi wonen. Veel lees- en kijkplezier en een hele fijne summertime! Mascha Ekkel, Hoofdredacteur 6

CONSUMER CONSCIOUSNESS; HOE ZIT HET MET JOUW CONSUMENTENBEWUSTZIJN? TEKST MASCHA EKKEL I BEELD 123RF.COM De wereld is volatieler geworden, en dus is het belangrijk dat bedrijven reageren op veranderend consumentengedrag. Bedrijven met een hoog consumentenbewustzijn of –gerichtheid zijn beter afgestemd op de behoeften van de consument en wendbaarder ten aanzien van klantbehoeften en marktverstoringen. Bedrijven gebruiken doorgaans verschillende strategieën om dichter bij de consument te komen, maar die leiden niet allemaal naar een goede consumentgerichte- of -bewuste organisatie. Om consumentenbewustzijn op te bouwen, zouden bedrijven het wat holistischer moeten aanpakken; een geïntegreerd, lerend systeem implementeren, dat de consument centraal stelt in het bedrijf. In deze editie laten wij enkele ondernemers vertellen over hoe zij inspelen op het gedrag van de consument en hoe wendbaar ze eigenlijk écht zijn als het gaat om klantbehoeften of marktverstoringen. Stellen zij de consument centraal in termen van bedrijfsstrategieën en wat is daarbij hun visie? Ook schreven we zelf een artikel over dit thema. Hoe ziet een klantreis er eigenlijk uit en op welke momenten heb je invloed? En wist je dat we binnen ons bedrijf Associates Des Arts ondernemers ondersteunen met dergelijke processen, in het kader van hun business ontwikkeling? Indien je daar meer van wilt weten, check dan de website via www.associatesdesarts.com of stel direct je vragen aan Ruud van der Splinter of Mascha Ekkel via info@associatesdesarts.com! 7

COLOFON HOOFDREDACTIE Mascha Ekkel SALES Anouk van Diepen VORMGEVING EN ONTWIKKELING Mascha Ekkel ADVERTENTIES & PUBLICATIES info@leemwonen.nl anouk@leemwonen.nl REDACTIE ADRES LEEM WONEN Voorstraat 1-3 4116 BC Buren PERSBERICHTEN Persberichten naar info@leemwonen.nl DRUK PrintPro te Leerdam ONLINE Lees het LEEM WONEN Magazine online via www.leemwonen.nl/leem-wonen-magazine LEEM WONEN LEEM WONEN is een mediabedrijf en maakt als merk onderdeel uit van Associates Des Arts. ®2021 ALLE RECHTEN VOORBEHOUDEN LEEM WONEN Magazine is een uitgave van Associates Des Arts. Op deze pagina’s rusten copyrights die toebehoren aan Associates Des Arts. Niets uit deze pagina’s mag worden gekopieerd, gereproduceerd of verspreid middels drukwerk, fotokopie, printwerk, anders dan bedoeld voor huiselijk gebruik. Voor elke uitzondering hierop dient u te beschikken over uitdrukkelijke en voorafgaande schriftelijke toestemming van Associates Des Arts.

ON THE COVER: RUBELLI’S NEW COLLECTION - ON THE SIDE OF NATURE - TEKST EN BEELD RUBELLI Voor de cover van deze editie werkten we samen met het toonaangevende Italiaanse stoffenhuis Rubelli. Hun nieuwe collectie is geïnspireerd op de natuur. Dat wil zeggen: de schoonheid van de natuur, ons vermogen om daarvan te genieten en onze verantwoordelijkheid om die zo goed mogelijk te beschermen. In de vier elementen waarop deze collectie is gebaseerd – te weten de patronen, de texturen, de outdoor stoffen en de maatwerk stoffen – staat de zo mooie natuur waarin wij allen leven, direct of indirect, centraal. DE NATUUR EN HAAR PATRONEN - Verbeeld je de rijke decoratie die je aantreft bij exotische flora en fauna, zoals bijvoorbeeld bij een toekan of een paradijsvogelplant. Maar ook net zo goed een viooltje of een vlinder. DE NATUUR EN HAAR TEXTUREN – Hierbij gaat het voor Rubelli vooral over het toenemende en systematische gebruik van eco-duurzame garens en het thema recycling, om zodoende nieuw leven te geven aan wat anders zou worden weggegooid. DE NATUUR EN OUTDOOR STOFFEN – Bij de outdoor stoffen draait het naast de prestatie ook om de presentatie van buitenruimtes, ondergedompeld in groen, gekust door de zon en en gestreeld door de wind. DE NATUUR EN MAATWERK STOFFEN – Bij dit aspect gaat het vooral over natuurlijke tinten en expliciete verwijzingen naar elementen als zand, steen, ivoor, ijs en hout. En licht; de maker van vele, fascinerende effecten. 9 Met de collectie ‘Magico Mexico’ neemt de Mexicaanse illustrator Gabriel Pacheco liefhebbers mee naar een landschap, bevolkt door fantastische fauna en kleurrijke flora. In dit sprookjesachtige ontwerp, dat tot in de kleinste details is uitgewerkt, worden de zachte, organische lijnen van denkbeeldige dieren, planten en bloemen gecombineerd met architecturale elementen die verwijzen naar het werk van Luis Ramiro Barràgan, de meest belangrijke Mexicaanse architect van de 20e eeuw.

DE DESIGN AFZUIGKAPPEN VAN WAVE; STIJL- EN PRESTATIEZUIVER ZOALS HET EEN ECHTE NIEUWE HOLLANDSE MEESTER BETAAMT TEKST MASCHA EKKEL I BEELD MANOLA VAN LEEUWE Net zoals een meesterwerk van een meesterschilder uit lang vervlogen tijden aan bepaalde kenmerken moest voldoen, zo hoog wordt de lat ook gelegd door de Hollandse meesters van nu. Een van die ‘nieuwetijdsmeesters’ op het gebied van product design is Wave; ontwerper en producent van afzuigkappen van topniveau. DETAILS MÁKEN HET ONTWERP Het is een van de meest bekende quotes: “The details are not the details. They make the design”. Charles Eames wist het als geen ander. Kijk je naar de details van een Wave afzuigkap, dan weet jij het ook. Niet zomaar een stiknaadje, niet voor niets dimbaar, niet per toeval een houtaccent, niet simpelweg een inbouwfilter…. Overal is over nagedacht, keer op keer besproken met de ‘meesters’, tot in den treure getest en geëvalueerd. Dat máákt van iedere afzuigkap een sterk ontwerp. Een meesterwerk. Stijl- en prestatiezuiver, zoals het een echte Hollandse meester betaamt. DE OVERTREFFENDE TRAP… UH, KAP Bij Wave gebruiken zij ieder uur van iedere dag om de collecties afzuigkappen naar een nog hoger niveau te tillen. Per slot van rekening ontwikkelt de klant(behoefte) en de keukenbranche zich ook, en dus is het voor Wave een sport om nu al te voldoen aan de eisen van morgen en als het even kan, deze zelfs te overtreffen. Zowel in techniek als in vormgeving. Vandaar - naast een uitmuntende kap - ook bijpassende accessoires, zoals een iPad houder, extra ruimte voor je kruiden of een rekje voor je glazen. En geen beperking in kleur, want zo uitgebreid als de RAL-mogelijkheden zijn, zijn ook de kleurkeuzes van de Wave afzuigkap. 10 INTERIEUR

“WETENDE DAT DE KAP IN KWESTIE MISSCHIEN WEL 20 JAAR ONDERDEEL UITMAAKT VAN HET LEVEN VAN DIE KLANT, IS HET ALLERMOOISTE WAT ER IS!” ALLES BEGINT MET LIEFDE Mede-eigenaar en commercieel manager Vincent van den Berg, die het bedrijf 12 jaar geleden van zijn ouders overnam, vind het nog altijd het allerleukst om “samen leuke dingen te ontwikkelen”, waarmee hij bedoelt het bij de klant thuis meedenken en hen uiteindelijk het allerbeste advies en product geven. Jerry Severins, de andere, creatieve ‘hersenhelft’, is het meest gelukkig achter de tekentafel, van waarachter het hele proces begint. Eerst een schets, dan een prototype, daarna het finetunen waarna de kap in productie kan en dan als laatste de verkoop. “Wetende dat de kap in kwestie, waar ik de allereerste schets van heb gemaakt, misschien wel 20 jaar onderdeel uitmaakt van het leven van die blije klant, is het allermooiste wat er is!” Wil je ook een design afzuigkap van topniveau in je keuken? Ga dan naar www.wavedesign.nl en kies je model! 11

DE NIEUWE SS22-COLLECTIE VAN FERM LIVING; THE ART OF CREATING A HOME TEKST EN BEELD FERM LIVING De nieuwe SS22-collectie meubels, verlichting en accessoires van het Deense designmerk ferm LIVING gaat helemaal over de kunst van het creëren van een thuis. Dit lijkt ons de perfecte spin-off van de inmiddels befaamde Deense trend Hygge; genieten van de goede dingen in het leven met fijne mensen om je heen, omgeven door de ‘juiste’ meubels en objecten in de juiste kleurstellingen. LEEM WONEN heeft zo z’n favorieten en selecteerde voor de lezers van dit Magazine de volgende objecten: de Ark Dining Chair, de Filo Table Lamp en de Esca Piece. ARK DINING CHAIR; DECORATIEF EN ECOLOGISCH De Ark Dining Chair maakt een statement met enerzijds zijn onbeschaamde vormgeving en anderzijds zijn eerlijke materialen. Het is dus niet alleen een decoratief design object. Want met het oog op alle verantwoordelijkheden ten aanzien van duurzaamheid, is de stoel gemaakt van 100% FSCTMgecertificeerd hout en zo ontworpen, dat de ecologische voetafdruk beperkt blijft. Daarbij dient de Ark Dining Chair ook als comfortabele stoel aan de eettafel voor lange, gezellige momenten met vrienden en familie. De Ark Dining Chair kost € 269,- en is verkrijgbaar in blauw voor in een moderne leefomgeving en in geolied essenhout voor in een wat klassieker beoogd interieur. 12 INTERIEUR

VOOR LIEFHEBBERS VAN EIGENTIJDSE INTERIEUR DESIGN OBJECTEN ESCA PIECE; EIGENZINNIG EN SCULPTURAAL Als je het unieke silhouet van de Esca Piece bestudeert, word je meteen gecharmeerd door zijn eigenzinnige, ongebruikelijke vorm. Met z’n drie grove poten, die de schaal als het ware van het oppervlak tillen, krijgt het anders letterlijk ‘dikke ontwerp’ een zekere vorm van lichtheid. Gebruik de Esca Piece voor het stijlvol serveren van lekker hapjes voor je gasten, exposeer het als een kunstobject of als decoratief sculptuur op de salontafel. De Esca Piece kost € 159,- , is gemaakt van steen en afgewerkt met een zwartkleurige glazuur. FILO TABLE LAMP; KLASSIEK EN TIJDLOOS Gekenmerkt door zijn opvallende grafische lijnen en klassieke silhouet, is de Filo Tafellamp een tijdloos designstuk. De architectonische vorm van de kap, gecombineerd met de wit satijnen afwerking van de binnenkant, reflecteert het licht optimaal. Ideaal voor aan de werktafel of in een leeshoek. De Filo Tafellamp kost € 269,- en is verkrijgbaar in de kleuren mat Cashmere, mat zwart en glanzend Dark Olive. ferm LIVING bestaat al ruim vijftien jaar en is opgericht om mensen te inspireren ruimtes te creëren waarin zij zich prettig voelen en helemaal zichzelf kunnen zijn. ferm LIVING ApS Kuglegårdsvej 1-5 1434 Copenhagen K Denmark 13

10 JAAR CC-TAPIS IN VOGELVLUCHT TEKST MASCHA EKKEL I BEELD CC-TAPIS Geboren in Frankrijk, ontworpen in Milaan en gemaakt in Nepal. Dat is het verhaal van cc-tapis en oprichter / eigenaar Fabrizio Cantoni. Ik ontmoette Fabrizio tijdens een event in Nederland, waar ik hem interviewde. Het klikte goed, waarop een uitnodiging voor een bezoek aan zijn showroom in Milaan volgde, en nog vele ontmoetingen daarna. Vorig jaar vierde cc-tapis z’n 10-jarig jubileum. Hieronder in vogelvlucht! BIJZONDERE JEUGD IN BORMIO VOORBESTEMD VOOR DESIGN Fabrizio Cantoni werd geboren in het hotel van zijn ouders in Bormio in Italië, waar hij ook zijn hele jeugd doorbracht. Een heerlijke jeugd, zo geeft hij zelf aan, want hij had niet alleen continu zijn ouders om zich heen, maar ook altijd inspirerende mensen uit alle uithoeken van de wereld. Hotelgasten met interessante levens en verhalen, die zich in hun hotel maar al te graag door de familie Cantoni lieten verwennen. Het was dan ook heel logisch dat Cantoni de Hogere Hotelschool als opleiding koos. Als General Manager ontdekte hij echter, dat hij het ideaalbeeld vanuit zijn jeugd zelf niet kon realiseren, hetgeen hem deed besluiten het hotelwezen definitief vaarwel te zeggen. Even zonder gestructureerde arbeid, passeerden allerlei creatieve ideeën de revue. Toen hij in New York op Melrose Avenue liep, werd Cantoni plotsklaps verliefd op een prachtig handgeknoopt, Tibetaans kleed dat daar in de etalage hing. Het zag er heel anders uit dan de kleden die hij in de tapijtenwinkel van zijn schoonvader in Strasbourg had gezien. “Dit ontwerp was niet alleen bijzonder, maar ook de materialen die ik zag, waren anders. Op dat moment besloot ik dat hier mijn toekomst lag. Noem het voorbestemd. Ik ging terug naar de schoolbanken om mijn Master in Design te halen en mij het ontwerpen en verkopen van bijzondere kleden eigen te maken.” 14 INTERIEUR

“VRIJWEL DIRECT STAPTE POLIFORM BINNEN. DE REST IS GESCHIEDENIS.” SCHETSEN IN DE BERGEN VAN TIBET Om met eigen ogen te aanschouwen hoe deze bijzondere kleden gemaakt werden, reisde Cantoni af naar Nepal. Hij trof daar de beste Tibetaanse ambachtslieden die de kleden op traditionele wijze vervaardigen. Alle fases van het productieproces voeren zij nog altijd met de hand uit: van wol sorteren tot snijden, spinnen, verven (wassen) en weven. Cantoni leerde zichzelf daar, midden in die overweldigende natuur, spraakmakende patronen en dessins te ontwerpen en complete collecties te tekenen. Ook maakte hij de juiste contacten om ervoor te zorgen dat zijn kleden daar op eerlijke en authentieke wijze konden worden geproduceerd. WERELDBEROEMD IN DESIGN WALHALLA MILAAN Na een nieuwe start in Strasbourg, kochten Cantoni en zijn vrouw enige tijd later in Milaan een plek voor zichzelf en een klein pandje voor een showroom. Deze immigratie bleek een gouden zet. Want vrijwel direct stapte design gigant Poliform binnen en ‘the rest is history’. cc-tapis werd wereldberoemd en hooggewaardeerde designers staan vandaag de dag bij Cantoni in de rij om een ontwerp voor hem te maken. Zijn nieuwe, ruimere showroom op het wereldberoemde Piazza del Duomo is niet alleen een prachtige presentatieruimte maar fungeert ook als creatieve hotspot, waar de meest spectaculaire projecten worden bedacht. Tijdens de Milaan Design Week, die dit jaar in juni plaatsvindt, trakteren zij genodigden en spontane bezoekers weer op een onnavolgbaar design spektakel. Zorg dat je er bij bent! cc-tapis Piazza Santa Stefano 10, Milaan (bezoek op afspraak) www.cc-tapis.com info@bcc-tapis.com 15

JULIËTTE VAN DER HULST VERTAALT STIJLEN VAN TOEN NAAR SFEREN VAN NU TEKST MASCHA EKKEL I BEELD JURRIT VAN DER WAAL Vanwege haar jarenlange ervaring als interior designer en een specifieke passie voor - en uitvoerige kennis van - historische architectuur en bouwstijlen, wordt Julië̈tte van der Hulst van DE JUUL Interior Design vaak benaderd door opdrachtgevers die hun authentieke woning in ere willen herstellen. Recentelijk leverde zij wederom een bijzonder project op, en wel in Amsterdamse Schoolstijl. Deze stijl kenmerkt zich door het gebruik van expressieve vormen, verwant aan het expressionisme, wat in Nederland vooral bekendheid kreeg door de invloedrijke stedenbouwkundige en architect Berlage. Met dergelijke projecten voelt Juliëtte zich als een vis in het water waardoor zij op stijlvolle wijze gestalte kan geven aan haar ‘grote liefde’. KUNSTGESCHIEDENIS ALS TERUGKEREND THEMA Deze liefde voor historische architectuur en bouwstijlen ontstond al in haar jonge jaren, zoals tijdens de handvaardigheidslessen op school, de vele zaterdagen waarop zij urenlang in de bibliotheek van het NAi vertoefde en alle architectuurboeken uitploos, en tijdens diverse vakgerichte interieur- en architectuuropleidingen met kunstgeschiedenis als terugkerend thema. Zo ontwikkelde zij een diepe interesse naar de kunst van het maken, nieuwe vormen, constructies en verbindingen, innovaties en revoluties, alsmede begrip voor iconische architecten en ontwerpers zoals Mart Stam en Jean Prouvé. “Ik voel me verwant met bedenkers en makers, met hun nieuwsgierigheid, ontdekkingen en hun logica. Door de kennis die ik in al die jaren opdeed, stelde ik uiteindelijk mezelf in staat om te creëren.” In de gehele woning zijn elementen uit de Amsterdamse Schoolstijl toegepast, die volledig op maat werden vervaardigd. 16 INTERIEUR

RENOVEREN NAAR HEDENDAAGSE MAATSTAVEN Een dergelijk bijzonder project, op welke locatie dan ook, start altijd met de eigenaar van een historisch pand die affiniteit heeft met erfgoed, architectuur, kunst en/of design en de intrinsieke motivatie om te renoveren - met inachtneming van de oorspronkelijke stijl, hun eigen woonwensen en naar hedendaagse maatstaven. Vervolgens vergt het realiseren van zo’n totaalconcept grondig onderzoek naar de originele architectuur en de bijbehorende typerende elementen. En om de juiste verbinding te maken met de woonwensen van de opdrachtgever en de hedendaagse maatstaven, is het van belang om de juiste selectie te maken van specifieke elementen. Tot slot zijn volledige transparantie en een goede samenwerking gedurende het hele proces de sleutels voor een architectonische-, en comfortabele woning. PROJECT AMSTERDAMSE SCHOOL IN HAARLEM Dit project betrof de renovatie van een royale, doch totaal vervallen woning in Haarlem, waar eerder alle authentieke elementen uit waren gesloopt; uitgeleefd, zielloos, lelijk en saai. In het naastgelegen pand was de originele stijl echter behouden gebleven, hetgeen de opdrachtgevers inspireerde en motiveerde om deze uitdaging aan te gaan. Juliëtte nam hen mee in de historische feiten en haar interpretatie van de stijl. Ze koos een passende vormentaal, verbond het concept aan de Bauhausstijl alsmede aan de voorbeelden uit het huis van de buren, integreerde hun eigen woonwensen en het moderne wonen, en kwam zodoende tot dit prachtige resultaat. De beelden spreken voor zich, waarbij speciale aandacht voor uitvoering tot in de kleinste details, dat wil zeggen tot aan de stopcontacten aan toe. Bij Juliëtte van der Hulst zat de liefde voor interieur en architectuur er al vroeg in. Geboren in 1980 en opgegroeid in de Bollenstreek kocht zij van haar eerste spaargeld een abonnement op het blad Eigen Huis & Interieur. Tijdens haar studietijd in Rotterdam spendeerde ze vele weekenden in de bibliotheek van het Nederlands Architectuurinstituut. In 2008 richtte ze DE JUUL Interior Design op, met de lancering van haar eigen meubelmerk DE JUUL in 2011. De design fauteuil uit haar collectie verwierf uitgebreide publiciteit. Sindsdien is ze regelmatig gastspreker op branche gerelateerde opleidingen en events en werkt ze met haar bureau aan vele renovatieprojecten. www.dejuul.nl 17

CITY VIBES IN STATIG GRACHTENPAND TEKST MASCHA EKKEL I BEELD JURRIT VAN DER WAAL Ik schuif, na eerst een halfuur rondjes gereden te hebben op zoek naar een parkeerplek, ’s morgens al vroeg aan in de salon van het karakteristieke grachtenpand. Daar ben ik direct getuige van een deel van het drukke gezinsleven dat zich hier doordeweeks afspeelt. De jongste dochter moet naar ballet, de hond moet uit, bezoek moet worden ontvangen en tussendoor moet er ook nog gewerkt worden. Deze plek in Amsterdam leent zich uitstekend voor de snelle boodschap op de fiets, de activiteiten van de kinderen, de werkplek van het gezinshoofd en de creatieve geest van de vrouw des huizes, Mandy Vroegop. AUTHENTICITEIT EN VAKMANSCHAP De een groeide op in Watergraafsmeer en de ander woonde en werkte al langer in hartje centrum. Samen resideren in Amsterdam was dan ook evident. Dit grachtenpand is gebouwd in 1640. Gelukkig zijn er nog vele authentieke elementen bewaard gebleven en waar dat niet het geval is, zijn ze toegevoegd. Zo staat er in de salon een originele marmeren schouw en zijn de oorspronkelijke balken van het plafond goed zichtbaar. De trapleuning is geïnspireerd op de trappen uit De Kleine Comedie. Mandy liet ‘m volledig op maat maken door een interieurbouwer uit Barneveld. “Ik vind ‘m heel goed gelukt en ben er dan ook zeer blij mee”, aldus Mandy. De speelse indeling van het grachtenpand leent zich uitstekend voor kleurrijke meubelen en kunstobjecten. 18 INTERIEUR

SERIEUZE VERBOUWING Mandy vertelt dat zij door Snitselaar’s Bouwbedrijf uit Barneveld wel een aantal obstakels uit de weg hebben laten ruimen om nog meer licht in de woning toe te laten. In de keuken is de trap verbreed en een wand verwijderd alsmede in de master bedroom. “Dat hebben we naar eigen idee laten uitvoeren. Mijn man is bouwkundig onderlegd en als Interior Designer heb ik oog voor de inrichting van een woning. Deze oplossingen hebben ons vooral optisch meer ruimte opgeleverd.“ De stijl van het interieur kenmerken we als ‘stads eclectisch’. Het is vooral aangepast aan de locatie en aan het grachtenpand zelf. De bijzondere vondsten en persoonlijke smaak van de bewoners maken deze sfeer helemaal af. Wil je ook een eclectisch interieur? Stuur een mail naar info@leemwonen.nl , dan zetten wij jouw vraag uit binnen ons netwerk van interior designers. KNIPOOG NAAR DE GOUDEN EEUW Hier en daar hangen kunstwerken van de zwager van Mandy. Zo op het eerste gezicht lijken het stillevens die tussen de Meesterschilders in de eregalerij van het Rijksmuseum niet zouden misstaan. Maar als ik de details bestudeer, zie ik dat de kunstenaar gebruik heeft gemaakt van een digitale fototechniek en vooral in zijn creatie plastic voorwerpen laat zien. Het vertelt iets over de tijd waarin we nu leven, waarbij stadsgebruikers al dan niet moedwillig hun rommel achterlaten op de straten en in de grachten. Voor een grachtenpand is de woning vrij ondiep en breed, waardoor het licht dat zowel van voren als van achteren naar binnen komt, elkaar goed raakt. 19

GENIETEN VAN ONGEËVENAARD UITZICHT VANAF DE LUXE BUITENMEUBELEN VAN KETTAL TEKST MASCHA EKKEL I BRON KETTAL I FOTOGRAFIE JACK LOVEL Geïnspireerd door de rondingen van de Swan River en de texturen van het omringende landschap biedt deze unieke woning vanuit elke leefruimte een ongeëvenaard uitzicht. Architect John LeClare Josephs, directeur van Superseed Architecture en Peter Capozzi van Capozzi Building hebben hiermee de perfecte combinatie van architectuur, engineering en vakmanschap bereikt. GRENZEN LATEN VERVAGEN VOOR EXTRA RUIMTE Dit bijzondere object onderscheidt zich van traditionele residenties en volgt een duidelijke visie: vanaf het moment dat je de woning betreedt, ben je in contact met het omringende landschap. Om deze ervaring te creëren, is de woning – met elementen geïnspireerd op het design van luxe jachten - verdeeld in twee vleugels. Deze zijn aan elkaar zijn verbonden door transparante ‘corridors’, die elk een duidelijk zicht dwars door de woning bieden. Deze twee vleugels zijn voorzien van subtiele rondingen en hoeken en werden bekleed met teakhout, om ze als het ware te doen versmelten met de natuur. Wanneer je de enorme schuifdeuren in de corridors opent, vervagen de grenzen tussen oprit, entree, serre en balkon, waardoor een extra bruikbare ruimte ontstaat. 22 EXTERIEUR

BIJ DE SAMENSTELLING VAN DE WONING IS NAAR DE HOOGST MOGELIJKE ENERGIEZUINIGHEID GESTREEFD ENERGIEZUINIG MET BEHOUD VAN ESTHETIEK INGETOGEN KLEURENPALET VOOR MAXIMALE FOCUS OP HET LANDSCHAP Het object beschikt over een lift, parkeergarage voor maar liefst 4 auto’s, een royale keuken met de meest moderne apparatuur, een buitenkeuken, wijnkelder, diverse bergruimtes en op maat gemaakte kasten, slimme bedrading, hoogwaardige sanitaire voorzieningen, een ‘verborgen’ gastenverblijf en als klap op de vuurpijl een prachtig zwembad. Bovendien is bij de samenstelling van de woning naar de hoogst mogelijke energiezuinigheid gestreefd. Het kleurenpalet is met opzet ingetogen, warm en tijdloos. Dit om het uitzicht op het landschap te maximaliseren. Mobilia werd gevraagd dit object te voorzien van meubilair. Voor de buitenruimtes kozen zij diverse ontwerpen van Kettal, waaronder de Vimini sofa en side table, de Block rug, de Landscape rocking chair, de Royal Club armchair, de Trampoline daybeds en de Bitta dining chairs. 23

ROLF BENZ GOES OUTDOOR EN PRESENTEERT DE NIEUWE COLLECTIE TEKST EN BEELD ROLF BENZ Stel je voor: een plek waar droom en werkelijkheid met elkaar versmelten. Waar weet je nog niet precies … op het strand of in de stad… Dat is precies waar de nieuwe outdoor collectie YOKO van Rolf Benz over gaat. Het kan overal. Ook bij jou thuis! ALS DE ZON ONDERGAAT Eindelijk kun je nu ook genieten van het unieke buitengevoel, inclusief het legendarische zitcomfort van ROLF BENZ dat je tot nu toe alleen binnenshuis kon ervaren. De buitencollectie YOKO (het Japanse woord voor zon) bestaat uit een reeks functionele buitenmeubelen. In de open lucht is flexibiliteit heel belangrijk. Zo kan de sofa gemakkelijk worden toegepast in informele hoekopstellingen of juist in strakkere face-to-face settings. Het design gaat door z’n looks volledig op in zijn natuurlijke omgeving. Naast de geïntegreerde tafelbladen in teak of keramiek kunnen ook de bijpassende Rolf Benz YOKO salon- en bijzettafels worden gebruikt om ruimte te creëren voor een mooi object of lekkere versnaperingen. Als eerbetoon aan de geometrie, zijn de tafels zowel met een rond als met een vierkant keramisch tafelblad verkrijgbaar. 24 EXTERIEUR

DE ROLF BENZ YOKO BUITENMEUBELEN COMBINEREN DE STRAKKE LIJNEN VAN DUITS DESIGN MET EEN JAPANSE ZEN SPIRIT LAAT DE BOEL DE BOEL Met de lounge fauteuil en bijpassende hocker kunnen de voetjes omhoog en laat je even de boel de boel. Je kunt de fauteuil neerzetten als een op zichzelf staand item, of bijvoorbeeld combineren met de sofa’s uit de collectie. Dankzij het lichte aluminium frame is hij gemakkelijk te verplaatsen en optionele comfortabele zijkussens zorgen ervoor, dat je een ultieme ontspanning beleeft. De elegante eettafel biedt ruimte voor een groter gezelschap en is een lust voor het oog buiten; welke materiaalcombinatie je ook kiest. De stoelen met hun unieke, handgemaakte weefdetails maken het arrangement compleet. De Rolf Benz YOKO dining chair kan optioneel worden bekleed met losse ziten rugleuningkussens. Met vier kleurenschema’s – Calm White, Mellow Grey, Reviving Blue en Relaxing Green – passen ze op elk moment van het jaar in iedere leefomgeving. Bekijk de hele collectie op www.rolf-benz.com. 25

DÉ TREND VAN 2022: THUIS TUINWERKEN TEKST MASCHA EKKEL BEELD 20ft CONCEPTS, OFFICECUBE, IN-TENTA De uitbraak van Corona bracht veel teweeg. Zo ook een enorme verandering ten aanzien van wonen en werken. Waar een enkeling thuis al eerder een werkplek had weten te creëren, moesten vele deze slag nog zien te slaan, al dan niet met een beetje hulp van de werkgever. Het is dan ook niet verwonderlijk, dat ‘thuiswerken’ sinds vorig jaar werd opgenomen in de lijst van duurzame woontrends. Maar had je al gehoord van het fenomeen tuinwerken? Jawel: thuiswerken, maar dan in de tuin. Ook prettig zonder een pandemie:- ) 10FT OF 20FT TUINKANTOOR? Tijdens MASTERS EXPO eind vorig jaar ontdekten we de compleet ingerichte zeecontainers van het bedrijf 20ft Concepts. Zij dromen onder andere van een toekomst waarin niet in een kantoortuin wordt gewerkt, maar kantoor wordt gehouden in de tuin. Om deze droom werkelijkheid te laten worden, ontwikkelden zij een concept waarbij flexibiliteit en gemak voorop staan: 20ft Office met Plug & Play units van 10ft of 20ft groot. Ga naar www.20ftconcepts.nl voor meer info! SNELLE OPLOSSING OF DUURZAAM RESULTAAT? Je zou het misschien niet direct bedenken, maar er zijn allerlei handige instant oplossingen voor een aangename werkplek in de tuin. Denk bijvoorbeeld aan het herinrichten van een bestaande veranda, een berging of een schuur. Maar ook een kleine overkapping in een vergeten hoekje kan al volstaan. Om wat serieuzer aan de toenemende vraag van Tuinwerken tegemoet te komen, presenteerden verschillende fabrikanten de afgelopen maanden zogenaamde ‘Plug & Play’ LEEM WONEN selecteerde er een paar. producten. 26 EXTERIEUR

TUINWERKEN ALS ‘STATE OF THE ART’ DESIGN EXPERIENCE HOME OF OFFICE? OfficeCube maakt van tuinwerken een heuse ‘state of the art design experience’ met zijn luxe mini kantoren. Met alle ervaring ten aanzien van het vervaardigen van mobiele design woningen, de zogenaamde Cube Homes, weten zij als geen ander de markt te voorzien van duurzame, exclusieve en gemakkelijk verplaatsbare tuinkantoren. Met de OfficeCube kun je al heel sjiek tuinwerken vanaf 8m2. De grotere modellen zijn zelfs leverbaar inclusief toilet en koudwaterkraan. Dan hoef je je kantoor tenminste niet uit voor een verse kop koffie! Check www.officecube.nl voor alle modellen. En dan is er nog het in Barcelona gevestigde InTenta design, geleid door ontwerper Manel Duró en architect Marta Gordillo, die zich richt op het ontwikkelen van modulaire en architecturale buiteninstallaties, zoals bijvoorbeeld de DROPoffice. Kies jouw favoriete DROP op www.in-tenta.com. 27

TERUG NAAR TRADITIE MET ERES VAN PAOLA LENTI TEKST MASCHA EKKEL I BRON EN BEELD PAOLA LENTI Terugkerend naar het gebruik van hernieuwbare natuurlijke materialen, vergeten traditionele technieken van kweek, telling en productie herontdekken, nieuwe toepassingen voor die materialen ontwikkelen in het ontwerp, in de productie en in het gebruik van meubels en accessoires; dit zijn de paden die Paola Lenti (v)erkende toen Eres vorm begon te krijgen. Dat wil zeggen, toen zij een rechtvaardiger en gewetensvoller fundament van onze waarden begonnen te heroverwegen. MEER CULTURELE DIVERSITEIT MET MINDER IMPACT OP HET MILIEU De ontwikkeling van deze nieuwe collectie betekende een ‘grondig’ en intensief onderzoek in verschillende gebieden over de hele wereld, naar traditionele gewassen en landbouwvormen, die in de westerse wereld allang zijn verdwenen in de nasleep van de industriële ontwikkeling. Vervolgens zijn ze overgegaan tot het identificeren van de strategische voordelen van het ware potentieel van deze op authentieke wijze geproduceerde vezels, om dit vervolgens toe te passen in deze veeleisende wereld van nu. Het resultaat is tweeledig: de impact van producten en fabricage op het milieu minimaliseren, een bijdrage leveren in de strijd om de opwarming van de aarde te verminderen en culturele diversiteit te bevorderen. Kortom: het stimuleren van een nieuwe, sympathieke benadering voor wat betreft woonproducten. 28 EXTERIEUR

ONTWIKKELD OP EEN RECHTVAARDIGER EN GEWETENSVOLLER FUNDAMENT PLANTEN MET GESCHIEDENIS EN TOEKOMST Voor Eres selecteerde Paola Lenti linnen, een textielvezel met duizenden jaren geschiedenis, maar ook een winterharde plant, waarvan de teelt geen irrigatie, meststoffen, herbiciden of pesticiden vereist. Naast linnen kozen ze ook hennep; al eeuwenlang het paradepaardje van de Italiaanse landbouw op het gebied van productie en fabricage. Dit werd aangevuld met meer exotische planten, zoals bamboe, raffia, igusa en abaca, die worden gekenmerkt door hun vermogen om aangetaste- of aan erosie- onderhevige grond aan te vullen, zuurstof te metaboliseren en snel te groeien. Deze ingrediënten resulteerden in twee soorten sofa’s, maar liefst vijf verschillende modellen stoelen, sunbeds en chaise longues, side tables, ligpaviljoens (ook hangend!) en toebehoren als kussens en poefs. Bekijk de hele Eres collectie op www.paolalenti.it 29

OPEN TUINEN DAGEN 2022 TEKST OPEN TUINEN DAGEN I BEELD MASCHA EKKEL Na twee jaar covid-afwezigheid zijn de Open Tuinen Dagen weer terug! Met dit jaar als thema ‘Op bezoek in de particuliere grachtentuin’ krijgen bezoekers op 17, 18 en 19 juni 2022 de kans om een variëteit aan grachtentuinen te bezoeken – ook wel het best bewaarde geheim van de stad genoemd, omdat ze achter gesloten huizenblokken liggen. Het thema verwijst bovendien naar het historische feit, dat vrijwel al deze tuinen ooit zijn aangelegd als particuliere tuin bij een woonhuis. Zo’n 25 grachtentuinen – tegenwoordig nog steeds onderdeel van een woonhuis, óf horend bij een instelling – worden tijdens deze Open Tuinen Dagen voor publiek opengesteld. TUIN VERPLICHT IN 17E EEUWS PLAN VAN AANPAK VOOR UITBREIDING VAN DE STAD De grachtengordel van Amsterdam kent zijn oorsprong in de 17e eeuw. Het toenmalige hart van de stad met zijn nauwe sloppen en stegen bood te beperkt onderdak voor de explosief groeiende bevolking die bovendien steeds welvarender was geworden. Een groots plan van aanpak voor uitbreiding was hard nodig. Aan de Herengracht en Keizersgracht werden hoofdzakelijk particuliere huizen gebouwd, aan de Prinsengracht vestigden zich ook veel bedrijfjes. In het ontwerp van de grachten was plaats ingeruimd voor een bomenrij langs de kade, en bouwverordeningen - zogenaamde keuren - gaven de regels waarbinnen een perceel bebouwd mocht worden. Slechts de helft van de grond mocht bebouwd worden, de resterende ruimte moest tuin zijn. Wel kon er aan het eind van de tuin een tuinhuis gezet worden. 30 EXTERIEUR

STRUINEN DOOR PARTICULIERE GRACHTENTUINEN De bestemming van verschillende grachtenpanden is door de eeuwen heen veranderd. Bedrijven, hotels en musea hebben zich gevestigd in de voorheen particuliere panden. Opvallend is dat bijna alle tuinen nog steeds in gebruik zijn als tuin en qua formaat en uitstraling veelal hun specifieke karakter hebben behouden. Het doel van de Open Tuinen Dagen is de aandacht te vestigen op het groene erfgoed van de stad en een gedeelte van de opbrengst van de Open Tuinen Dagen komt dan ook ten goede aan het Grachtentuinen Fonds, waarmee Amsterdamse projecten worden gesteund die toegang tot groen erfgoed stadsbreed mogelijk maken. Ga voor tickets en meer info naar www.opentuinendagen.nl 31

Mijn naam is Mary en ik ben vernoemd naar Mary II, de vrouw van stadhouder Willem III en groot liefhebber en verzamelaar van Delfts Blauw in de Gouden Eeuw. Ik ben ontstaan uit de wens om het iconische Delfts Blauw van Royal Delft, al sinds 1653 in productie, een eigentijdse look & feel te geven met een knipoog naar de 17e eeuw. De vernoeming naar één van de grootste verzamelaars uit de Gouden Eeuw is geen toeval, het is mijn wens om uit te groeien tot een hedendaags verzamelobject, een modern icoon van het Delfts Blauw van Royal Delft. Ik ben trots dat ik het nieuwe icoon van Royal Delft mag worden: Proud Mary. Proud Mary is te koop via www.dutchluxurydesign.com Picture by Marie Cecile Thijs

ART AGENCY DUTCH LUXURY DESIGN INNOVEERT MET ‘CONCOURS DES ARTS’ TEKST EN BEELD MASCHA EKKEL In Studio Des Arts, gehuisvest in het markante, historische pand ’t Koopmanshuys in het Gelderse plaatsje Buren (ook wel ‘Parel van de Betuwe’ genoemd), organiseert art agency Dutch Luxury Design in samenwerking met Associates Des Arts en LEEM WONEN sinds oktober 2020 een per kwartaal wisselende expositie van unieke kunst- & design objecten, vervaardigd door toonaangevende kunstenaars en productontwerpers uit binnen- en buitenland; de zogenaamde ‘Concours Des Arts’. Een zeer innovatief en succesvol concept, hetgeen blijkt uit de alsmaar toenemende toestroom van bezoekers, nieuwe kunstenaars én mooie verkopen. MET RESPECT VOOR DE MAKER EN HET WERK Anders dan andere exposities van Dutch Luxury Design, zoals bijvoorbeeld Theatre Des Arts, Gallery Des Arts of Salon Des Arts, heeft Concours Des Arts een permanent karakter en vindt deze ‘in eigen huis’ plaats. De algehele presentatie is exclusief te noemen, allereerst omdat er veelal op afspraak wordt gewerkt. Daarnaast worden objecten met respect voor de maker en het werk gepositioneerd, op stijlvolle wijze ‘uitgelicht’, en dient de presentatie tevens als voorbeeld voor meer werk van de betreffende maker of voor projectie in de gewenste ruimte. Bovendien brengt Concours Des Arts een hoge mate van dynamiek voor genodigden en bezoekers en doet het recht aan de functie van Studio Des Arts. 16 34 KUNST

HET GEVARIEERDE AANBOD LEENT ZICH VOOR IEDERE WOONSTIJL EN PORTEMONNEE IN MAAR LIEFST VIER SMAAKVOLLE STIJLKAMERS Concours Des Arts startte in oktober 2020 met diverse objecten van maar liefst 20 verschillende kunstenaars en productontwerpers, in drie aaneengeschakelde ruimtes, op de zolderverdieping van het prachtige, monumentale pand. Door het snel groeiende enthousiasme onder zowel bezoekers als deelnemende partijen, groeide ook de behoefte aan meer expositieruimte. Per toeval (of toch niet?) kwam een prachtige, lager gelegen ruimte in hetzelfde pand vrij, waardoor Concours Des Arts nu alweer geruime tijd in vier smaakvolle stijlkamers plaatsvindt, verdeeld over twee etages: De Rose, De Fortuyn, De Passage en De Royale. GEKOPPELD AAN DIVERSE ’SIDE EVENTS’ Gekoppeld aan Concours Des Arts vinden ook nog diverse ‘side events’ plaats, zoals bijvoorbeeld de QickOff; de officiële opening van iedere Concours, waar makers zich mengen met bezoekers en onder het genot van een hapje, drankje en muziek hun werk presenteren. En zo is er de Selecte Visite, een besloten gelegenheid, waarbij een klein gezelschap wordt getrakteerd op een exclusieve rondleiding inclusief storytelling – indien gewenst met een van de exposerende makers versnaperingen. – en passende Nieuw is de Designers’ Passage, waarbij De Passage op de 2e verdieping wordt ingericht door een interior designer of een stylist met meubelen en decoratie vanuit een eigen collectie of in samenwerking met partners, in combinatie met curated objects uit de dan lopende Concours. Dit kan eventueel worden uitgebreid met een perspresentatie. Ook is Studio Des Arts als locatie open tijdens het jaarlijkse Buren B!jzonder, de kunstroute in de ‘Oranjestad’, hetgeen dit jaar op 4, 5 en 6 juni plaatsvindt. Ook Concours Des Arts bezoeken? Ga dan naar de website van Dutch Luxury Design en meld je aan! www.dutchluxurydesign.com 35

EDITORS’ CHOICE TEKST EN BEELD MASCHA EKKEL Dagelijks worden omringd door de schoonheid van unieke kunst- en design objecten; hoe bevoorrecht kun je zijn! En zo voel ik me ook, wanneer ik van achter mijn pc De Royale – de grootste stijlkamer in onze Studio in Buren – in kijk. Om je enigszins deelgenoot te laten zijn van al dat moois, maakte ik de Editors’ Choice. Mijn selectie voor deze editie ©. Zit er iets voor je bij? First: my Guilty Pleasure’: Delfts Blauw. En in het bijzonder mijn ‘crush’ voor deze Proud Mary’s. Er zijn er 9 en nr. 10 is in de maak. Ik kan niet wachten! Een fenomenale combinatie: dit elegante glassculptuur en het digitale werk aan de wand. Love this ‘Roaring Twenties’ style! Tijdloos en zo mooi gemaakt…. Deze prachtige schaal van roestvrij staal staat al een tijdje op mijn wishlist J 36 Getoonde objecten zijn te bewonderen in onze Studio Des Arts, Voorstraat 1 te Buren (op afspraak) en/of online te koop via www.dutchluxurydesign.com

In ‘De Opkamer’ naast onze Studio bevindt zich het atelier van Blok & Arts, waar kunstenaar Thérèse Blok haar creaties vervaardigt. Een van mijn favoriete objecten is dit beeld, waarvan ik de totstandkoming op de voet heb mogen volgen. Deze foto koester ik, want ik ben bang dat ze spoedig een plekje krijgt bij een nieuwe eigenaar:- ) Het op geometrische wijze bewerken van optisch glas; een ambacht dat langzaam maar zeker lijkt te vergaan. Dat maakt dit object Lotus Gold extra bijzonder. Het voelt alsof je zelf in deze outfit zou kunnen kruipen. Hommage à la (haute) Couture is er een van formaat; met een afmeting van 80x140cm en de diep intense kleuren een waar ‘fashion statement piece’. 37

MASTERPIECE: LIEKE JONGENEELEN VAN by LiJo TEKST MASCHA EKKEL – BEELD JURRIT VAN DE WAAL In de rubriek Masterpiece bieden we kunstenaars en product ontwerpers de kans het stralende middelpunt te zijn van het Kunst Katern in het LEEM WONEN Magazine. Hier vertellen zij over wie ze zijn, wat hen drijft en over hetgeen hen op dit moment bezighoudt. Lees hier over Lieke Jongeneelen van by LiJo! OBJECTEN WAARIN KUNST EN INTERIEUR SAMENSMELTEN Het was in 2016, tijdens een event waar ik destijds verslag van deed, dat ik de bijzondere en handgemaakte lampenkappen van Lieke al spotte. Vanaf dat moment hielden we contact en hoe leuk: sinds de opening van onze Studio in Buren maken de lampenkappen van Lieke vast onderdeel uit van onze presentatie. Deze unieke creaties van Lieke komen voort uit een liefde voor het experimenteren met materialen en technieken, haar jarenlange ervaring als kunstenaar en docent beeldende vorming, en haar drive om kunst en interieur in de vorm van mooie objecten samen te smelten. Bij het vervaardigen gebruikt Lieke materialen die structuur en textuur geven zoals verf, structuurpasta's, papier, bladgoud, textiel en glas, maar ook organische materialen zoals zand, steentjes, gedroogde bloemen, bladeren en zelfs eierschaal. 38 MASTER PIECE

ALS DE AVOND VALT, ONDERGAAN DE KAPPEN ALLEN HUN EIGEN TRANSFORMATIE EEN VERSCHIL VAN DAG EN NACHT Elke lampenkap is als een een kunstwerk; een sieraad in je interieur. Dat is al zo bij daglicht, maar helemaal als de avond valt. Dan ondergaan de kappen een ware transformatie! Door de combinatie van techniek, licht en transparantie krijgen de kappen allemaal hun eigen, unieke doorstraling. Gun jij jezelf of een ander deze unieke beleving van licht? Kom dan naar onze Studio in Buren en bekijk live de mogelijkheden van de verschillende kappen! Ga voor meer info naar www.dutchluxurydesign.com en check de categorie verlichting onder design objecten. 39

MEDIAKUNST; INSPIREREND ANTWOORD OP VERLANGEN NAAR MENSELIJK CONTACT TEKST MASCHA EKKEL I BEELD ARTECHOUSE NYC Met de opkomst van elektronische- en digitale media ontstonden, zo halverwege de 20e eeuw, nieuwe vormen van beeldende kunst onder de verzamelnaam mediakunst. Bij mediakunst wordt gebruik gemaakt van nieuwe media en technologie, en geëxperimenteerd met mogelijkheden en toepassingen, waarbij de nadruk niet langer ligt op het artistieke- maar op het technologische aspect. Hoewel mediakunst een dynamisch karakter heeft en dus niet is gebonden aan vorm, heeft het net als andere kunstdisciplines het doel ons te inspireren, nieuwe energie te geven en ons aan het denken te zetten, met vaak een extra dimensie van kijken en reageren. Natuurlijk heeft de pandemie ervoor gezorgd, dat mediakunst in een stroomversnelling is geraakt. Musea presenteerden hun tentoonstellingen online om zodoende toch hun publiek te bereiken (en een financiële crisis te beperken) en wij gingen massaal, doch individueel, digitaal. Dus de aantrekkingskracht van de combinatie van kunst en technologie, en deze ‘immersive exhibits’ in het bijzonder, heeft ook juist te maken met het toegenomen verlangen naar elke vorm van menselijk contact en interactie op bijzondere, speciaal daarvoor ingerichte locaties. LEEM WONEN bezocht er drie, te weten Vincent meets Rembrandt, Gustav Klimt – Goud en Kleurrijk, en Remastered, waarover je kunt lezen op de hierna volgende pagina’s. HIP & HAPPENING: IMMERSIVE EXHIBITS Net als bij traditionele kunstvormen, ontwikkelt ook mediakunst zich door de jaren heen. Op dit moment zijn zogenaamde ‘immersive exhibits’, oftewel indrukwekkende, meeslepende exposities, helemaal hip & happening. Deze intense belevingen vinden per definitie niet plaats in een traditioneel museum; de locatie vereist namelijk zowel het gebruik van hoogstaande technologie als de mogelijkheid tot community building door de deelname van meerdere personen tegelijk aan dezelfde interactieve ervaring. Het gaat dan ook vaak om korte, tijdgebonden presentaties, waarop je je van te voren (uiteraard online!) inschrijft. 40 EVENTS KUNST

VINCENT MEETS REMBRANDT; 360 MASTERPIECE SENSATION IN DE NOORDERKERK TEKST VINCENT MEETS REMBRANDT I BEELD MASCHA EKKEL Zonder twijfel zijn Rembrandt van Rijn en Vincent van Gogh twee van de grootste Nederlandse kunstenaars aller tijden. En hoewel zij mijlenver uit elkaar lijken te staan, blijken de werken van de Hollandse meester uit de barok en de post impressionistische kunstschilder met wereldfaam uit de negentiende eeuw meer overeenkomsten te vertonen dan wij ooit hadden kunnen denken…. In Vincent meets Rembrandt: the Untold Story ontdek je, te midden van een continu veranderend 360-graden-canvas op de eeuwenoude binnenmuren van de Noorderkerk, hoe Vincent van Gogh al in zijn Amsterdamse periode gefascineerd raakte door Rembrandt, en hoe zijn werk is geïnspireerd op de schilderijen en zienswijzen van de grote meester. Een bijzondere ervaring die al je zintuigen prikkelt. “Spectaculair. De hele kerk wordt ondergedompeld in zonnebloemen of bloesemstruiken. Alles beweegt, stroomt, dwarrelt en suist over wanden en gewelven. Het oog van de beschouwer krijgt veertig minuten lang geen moment rust.” - HET PAROOL HUIS VOOR JE (KUNSTMINNENDE) ZIEL De Noorderkerk is gebouwd tussen 1620 en 1623 tijdens de grote stadsuitbreiding in de zeventiende eeuw, naar het ontwerp van Hendrick de Keyser. Het iconische kerkgebouw is een rijksmonument, dat aan het einde van de twintigste eeuw grondig is gerestaureerd. Een unieke plek midden in de Jordaan, een ‘huis voor de ziel’, waar iedereen welkom is. En met Vincent meets Rembrandt is ‘De Noorder’ er nu dus ook voor de kunstliefhebber. Voor meer info en tickets ga je naar www.vincentmeetsrembrandt.com 41 KUNST EVENTS

FABRIQUE DES LUMIÈRES; IMMERSIEVE EXPOSITIES VAN KLASSIEKE, MODERNE EN HEDENDAAGSE KUNSTENAARS TEKST FABRIQUE DES LUMIÈRES I BEELD MASCHA EKKEL Op 22 april jl. opende in Zuiveringshal West op het Westergasterrein in Amsterdam een nieuw digitaal kunstcentrum: Fabrique des Lumières. Het kunstcentrum is een initiatief van het Franse bedrijf Culturespaces dat bekend is van de oprichting van Atelier des Lumières in Parijs. In Fabrique des Lumières kun je genieten van immersieve exposities van Klimt was de belangrijkste kunstenaar van de Wiener Secession, een kunstenaarsvereniging die begin twintigste eeuw afstand wilde nemen van de traditionele opvatting van kunst. Het gebruik van de kleur goud en de decoratieve motieven stonden symbool voor deze artistieke revolutie. klassieke, moderne en hedendaagse kunstenaars. Met behulp van geavanceerde technologie worden de kunstwerken door lichtprojecties en begeleidende muziek tot leven gebracht; een spectaculaire beleving! Bij de expositie zijn ook werken van belangrijke Weense kunstenaars zoals Egon Schiele en Friedensreich Hundertwasser te zien, die zich lieten inspireren door Klimts werk. GUSTAV KLIMT OPENT MET GOUD EN KLEURRIJK De eerste expositie, gecreëerd door Gianfranco Iannuzzi, Renato Gatto en Massimiliano Siccardi, laat op vernieuwende wijze een eeuw aan Weense schilderkunst tot leven komen met het werk van Gustav Klimt (1862 - 1918) en zijn tijdgenoten, waarin Gouden en felgekleurde portretten, landschappen en naakten worden getoond. Bezoekers ontdekken meesterwerken – zoals Klimt’s beroemde schilderij De kus – op groot formaat en worden ondergedompeld in het keizerlijke Wenen, eind negentiende eeuw. 42 EVENTS KUNST

REMASTERED; MEESTERS VAN TOEN DOOR MEESTERS VAN NU TEKSTBRONNEN REMASTERED, EVENTS.NL I BEELD REMASTERED Voor Remastered hebben de allerbeste Nederlandse digitale artiesten een nieuwe wereld gecreëerd met materiaal van de allerbeste Hollandse klassiekers. In deze nieuwe wereld ontmoet je de onaardse wezens van Jeroen Bosch, word je ondergedompeld in de kleurrijke taferelen van Van Gogh en dans je op het ritme van Mondriaans ‘Victory Boogie Woogie’. Remastered is een ruimte van ca. 1.500 m2, gelegen onder de Erasmusbrug met een terras dat het beste uitzicht geeft op de skyline van Rotterdam, gevuld met 60 state-of-the-art projectoren, 50 luidsprekers, 15 km kabels en 245 miljoen pixels met een resolutie van 20.000 pixels en het grootste indoor LED-scherm van Europa. VER WEG VAN HET WOORD ‘MUSEUM’ CEO / Algemeen Directeur Ron van der Meer had een duidelijke visie voor ogen met Remastered: kunst op een andere manier laten zien. Samen met zijn team bedacht hij het bewerken van oude Hollandse meesters door de Hollandse meesters van deze tijd. Kunst, met de snelheid van nu. Van der Meer: ‘We zochten naar manieren om kunst in een ‘event jasje’ te gieten, waarbij we zover mogelijk wilden wegblijven van het woord ‘museum’. Dat dekt namelijk totaal niet de lading. We wilden het gevoel creëren dat je naar een concert bent geweest. Na anderhalf jaar sleutelen aan de content, zijn we enorm blij met het resultaat. En ook blij verrast door de doelgroep die hier langskomt: van hipsters tot oma’s met rollators. Iedereen is even enthousiast.’ Ga voor tickets en meer info naar www.remastered.nl 43 EVENTSKUNST

ROYAL AHREND VIERT 125-JARIG BESTAAN; EEN (KLANT)REIS DOOR DE TIJD TEKST MASCHA EKKEL I BRON EN BEELD ROYAL AHREND Al sinds 1898 zet Ahrend de toon als het gaat om kantoorinrichting. En het koninklijk erfgoed, waaronder vele design iconen en een rijke portfolio met prestigieuze projecten, wordt nog iedere dag aangevuld. Waar het begon met het verkopen van tekentafels en passerdozen, gaat het tegenwoordig om de totaalinrichting van de grootste kantoorpanden. In Nederland weliswaar nog altijd vanuit ‘eigen huis’ in Amsterdam. De eerste vijfentwintig jaar werd de kleine ondernemer bediend door Jacobus Ahrend – vanuit zijn ouderlijk huis - met een overzichtelijke variëteit aan kantoorbenodigdheden. Zo rond 1925, nu een eeuw geleden, begon het echte werk; Ahrend zette met een aantal heuse kantoormeubelen zijn eerste stappen in de serieuze ‘kantoorbusiness’. Als handelaar kwam Ahrend in contact met onder andere De Cirkel, een producent van stalen meubelen. Met een meerderheidsbelang ging Ahrend nu ook meubelen ontwikkelen en produceren in eigen beheer. En met ontwerpers als Friso Kramer en Wim Rietveld in de stal, brak Ahrend ook definitief door in de ‘Dutch Design scene’. Tot de dag van vandaag is de iconische Revolt stoel uit 1953, die voortvloeide uit deze historische samenwerking, een prachtig staaltje industriële vormgeving. Boven de originele Revolt van Friso Kramer en onder de herinterpretatie van het Deense merk Hay 46 INSIGHT BUSINESS

VAN TEKENTAFEL EN PASSERDOOS TOT WERELDWIJDE TOTAAL-KANTOORINRICHTING Vijf jaar later volgde de met een Signe D’Or beloonde Result van Kramer & Rietveld. In de jaren ‘70 werd op de opkomst van digitalisering, open kantoren en ISO-normen geanticipeerd door het ontwikkelen en produceren van zogenaamde systeemmeubelen. Ahrend presenteerde de Mehes collectie, wat staat voor Mobility, Efficiency, Humanisation, Environment en Standardisation. Dat Ahrend inmiddels in staat is grote kantoren over de hele wereld te voorzien van modern meubilair, wordt duidelijk wanneer het het tot dan toe grootste contract ooit binnenhaalt: 6500 werkplekken voor het hoofdkantoor van de Hong Kong Shanghai Banking Corporation. Ook in Nederland doet het goede zaken met klanten als ABN AMRO Bank, KPMG en de Belastingdienst. Vanuit de overheid komt in de jaren ‘90 steeds meer een focus op Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Ahrend ontwikkelt mee, meet zijn eigen milieu-impact en stelt zichzelf hoge doelen met een zogenaamde Co2 Prestatieladder. Vandaag de dag weten we, dat Ahrend de klimaatdoelstelling – een CO2 -reductie van 50% in 2030 ten opzichte van 1990 - al lang heeft behaald. Ook presenteren ze de Ahrend 220; de best verkochte bureaustoel in Nederland ooit, met ‘eco-design’. Toentertijd, in mijn eigen kantoorjaren, heb ik deze stoel met m’n leven bewaakt; waar ik ook werd gestationeerd, de (uiteraard zwart beklede) 220 ging met mij mee! Hoewel Ahrend ook last heeft van de dips in de economie, blijft het investeren en innoveren. Zo neemt het de aandelen van concurrent Gispen over. Deze krachtenbundeling stelde hen in staat schaalvergroting te realiseren op het gebied van inkoop en productie alsmede concurrentievermogen te versterken in een conjunctuurgevoelige markt. In 2010 lanceert Ahrend de ‘Ahrend 2020’; een ‘cradle to cradle’ gecertificeerd tijdloos ontwerp dat volledig duurzaam is en voldoet aan de hoogste ergonomische eisen. Het jaar daarop wordt Ahrend – nog steeds als enige in de branche - onderscheiden met de Cradle to Cradle Company Award. In 2015 volgt de Ahrend Balance, eveneens Cradle to Cradle gecertificeerd en beloond met de prestigieuze Mixology Award in de categorie Product of the Year – Furniture. Drie jaar later wordt de Ahrend WELL Collection gelanceerd tijdens Design District, waarna deze wordt bekroond met een heuse Red Dot Best of the Best Award. Wanneer de Corona pandemie uitbreekt, laat Ahrend met de ontwikkeling van de Silence Call en de Qabin Collection zien dat het als geen ander in staat is in te spelen op marktontwikkelingen en de behoeften van de klant. 125 jaar Royal Ahrend. 125 jaar ‘consumer consciousness’. Met recht een ‘Royal’ prestatie! 47

SIEMATIC AAN HET VONDELPARK IS ER KLAAR VOOR: MEET THE DESIGNER 2.0 TEKST MASCHA EKKEL I BEELD SIEMATIC Enige tijd geleden heeft LEEM WONEN in samenwerking met SieMatic onder de naam 'Meet the Designer' verschillende presentaties en rondleidingen CONCRETISERING SAMENWERKING voor Interieurprofessionals georganiseerd in de flagshipstore van SieMatic aan het Vondelpark, met als doel kennis te maken met zowel de collectie als de maatwerk mogelijkheden van SieMatic. Deze bijzondere actie is door alle partijen als heel nuttig en waardevol ervaren. SieMatic geeft er daarom graag gevolg aan, oftewel: Meet the Designer 2.0! Voor interieurprofessionals die graag meer met SieMatic willen samenwerken, is een intentieverklaring beschikbaar, waarin duidelijke afspraken zijn opgenomen in het geval een SieMatic keuken in het betreffende project wordt toegepast. Denk bijvoorbeeld aan hoe het proces er uit ziet, wat jouw vergoeding is, wat de leveringsvoorwaarden zijn en wat er allemaal beschikbaar is ten aanzien van marketing. 48 INSIGHT BUSINESS

DE BRUG SLAAN TUSSEN JOUW VISIE EN JOUW PROJECTEN, MET DE HERKENBARE SNIT VAN SIEMATIC SPECIAAL PROJECTTEAM Ook heeft SieMatic een speciaal project team ingericht. Dit team, bestaande uit de gerespecteerde professionals Ralph de Graaf en Kirby Wessels, wijdt ontwerpprojecten samenwerking middels met zich aan speciale exclusieve interieurprofessionals, architecten en projectontwikkelaars, en kan de brug slaan tussen jouw visie en de realisatie van jouw projecten, met de herkenbare en hoogwaardige SieMatic snit. RALPH DE GRAAF is al jarenlang een zeer ervaren kitchen designer en sales man in de branche. Met gepaste trots presenteert SieMatic aan het Vondelpark hem daarom als allereerste frontman voor deze uitzonderlijke samenwerking tussen de Flagshipstore en jou als professional. Gedurende zijn carrière heeft Ralph vele ontwerpen gemaakt en besteld voor diverse gevestigde keukenmerken. Van intake tot realisatie: de volledige customer journey is hem bekend. Inmiddels heeft hij hierdoor een feilloos oog ontwikkelt voor de behoeften van particulieren, interieurspecialisten, architecten, monteurs en projectontwikkelaars en kan deze vertalen naar een esthetisch en technisch ontwerp op maat. Een ontwerp dat jouw taal spreekt, gehuld in de luxueuze, persoonlijke en vakkundige jas van SieMatic. Het ontzorgen van de klant en van eventuele partners in het ontwerpproces staat hierin voor hem centraal. Hierbij is zijn streven naar perfectie in de samenwerking essentieel. Naar gelang jouw wens kan Ralph zich met een groot aanpassingsvermogen zowel leidend als dienend opstellen in het creatieve ontwerpproces. Met zijn ongekaderde denkwijze, binnen de ver reikende maatwerkmogelijkheden van de fabriek, brengt hij jouw ontwerpvisie tot leven. Door goed te luisteren naar jouw ontwerpbehoeftes vindt hij altijd de gepaste, integere en inspirerende SieMatic hand in de samenwerking. Met als resultaat een hoogwaardige keuken als creatieve bühne voor een tijdloze individuele leefruimte. 49 Meld je aan via info@leemwonen.nl KIRBY WESSELS vervult naast Ralph een essentiële rol in het creatieve en technische ontwerpproces. Als pas afgestudeerd interieurontwerper, aan de HBO Jan des Bouvrie Academy te Deventer, startte zij vijf jaar geleden haar carrière bij SieMatic aan het Vondelpark. Kirby werd binnengehaald als fulltime Technisch Tekenaar en Design Quoter voor het salesteam met als doel het interieur aspect van SieMatic Kitchen Interior Design naar een hoger level te tillen zowel in ontwerp als presentatie. Deze rol als overall design coach werd in 2020 uitgebreid met het orderproces. Als all-rounder op het gebied van interior design weet zij de grenzen van de opdracht en de mogelijkheden die SieMatic te bieden heeft op smaakvolle wijze vorm te geven. Naast een scherp oog voor detail bezit zij tevens de capaciteit om esthetiek, techniek, persoonlijkheid en comfort treffend samen te kunnen brengen in een ontwerp. Zij kan uw SieMatic project personaliseren tot een tijdloze totaal beleving. Kirby denkt met de opdrachtgever mee, kijkt voorbij de grenzen van de keuken en zoekt immer naar een perfecte ruimtelijke integratie van het keukenontwerp in het geheel: ‘de perfecte pasvorm’. Wens je hierbij een completer beeld van jouw visie op de ruimte in combinatie met de keuken? In overleg kan zij de volledige ruimte voor je intekenen en van een passend interieur voorzien.

CONSUMER CONSCIOUSNESS; VOOR EEN BLIJE KLANT MOET JE IN DE COMMUNICATIE-STAND! TEKST MASCHA EKKEL I BRONNEN: SUPEROFFICE, IPSOS, REGALIX, SCHERPCOMMUNICATIE Bedrijven die de klant centraal stellen, zijn winstgevender dan hun concurrenten. De grootste groeifactor? Ze richten zich op een customer journey-strategie; de complete ervaring die een klant heeft met een organisatie. De klantreis volgt de volledige cyclus van bewustzijn tot loyaliteit, wat maakt dat je in elke fase van de reis communicatiestrategieën kunt afstemmen op de verwachtingen van die klant. UIT WELKE FASEN BESTAAT EEN KLANTREIS? SuperOffice definieert binnen de klantreis 7 fasen. Alvorens een aankoop wordt gedaan, bevind een klant zich altijd eerst in een oriëntatiefase. In deze fase willen ze graag geïnspireerd worden en staan ze open voor ideeën. Het consumer consciousness proces vereist het in kaart brengen van die reis en alle contactmomenten, om hiaten in de communicatie te identificeren. Maar hoe doe je dat? WANNEER VINDEN CONTACTMOMENTEN PLAATS? Een klantreis is gekoppeld aan elk moment dat hij of zij in contact komt met jouw bedrijf, product of dienst: - vóór een aankoop (bereikt via adverteren, social media, email marketing en je website) - tijdens een aankoop (bereikt via je winkel, de webshop, een verkoper of een catalogus) - ná een aankoop (bereikt via een factuur, de klantenservice of een nazorgactie). Ook kan het zijn, dat hun huidige product of dienst niet meer zo bevalt of niet meer voldoet. Ze raken geïrriteerd en willen snel vervanging. De zogenaamde trigger-fase is aangebroken. Hierin gaan ze zelf op zoek, online of fysiek. En wellicht al merken en/of producten en diensten vergelijken. Dat noemen we de initiële overwegingsfase. Kom je op hun ‘short list’ als de eerste beoordeling is voltooid? De klant is al meer betrokken op basis van vertrouwen, expertise of kwaliteit. De activatiefase breekt aan. Het moment is daar; de klant kiest en koopt. Hij of zij bevindt zich in de beslissingsfase. Maar daarmee is de reis nog niet beëindigd. De klant gaat het gebruik nu ervaren. Onderschat dit niet; in deze ervaringsfase is (snelle) toegang tot service en support van groot belang! 50 INSIGHT BUSINESS

KLANT IS KONING - CONTENT IS KEY Gefeliciteerd, je hebt je klant een goede ervaring gegeven. Nu is hij of zij loyaal aan jouw merk. Betrokken. Een ambassadeur misschien. Maar wees alert in deze loyaliteitsfase, want wellicht start het hele proces wel weer opnieuw. Met dezelfde klant, of met een nieuwe, of een ander product, al dan niet middels een aanbeveling:- ) COLLECT & CONNECT Het verzamelen en analyseren van consumentengegevens vormen de basis van het creëren van een consumentbewuste cultuur en het leveren van bruikbare inzichten, die zakelijke impact genereren en waarde toevoegen, aldus Ipsos. Maar ze zijn waardeloos als je ze niet ‘verbindt’ aan je collega’s; de verkopers, content creators, marketing managers en andere stakeholders. Pas dan wordt data een strategische partner, waarmee je kunt ontwikkelen en sturen. CONTENT IS KEY! De laatste stap om op niveau ‘conscious-proof’ te komen en die klantreis zoveel mogelijk te beïnvloeden om jouw potentieel te benutten, is het op strategische wijze plaatsen van de juiste content met de juiste middelen en via de juiste kanalen voor elke fase van de klantreis van allergrootst belang. De klant is koning maar de content is key! HOE IDENTIFICEER JE HIATEN IN JE COMMUNICATIE? Je hebt nu inzicht in hoe een klantreis eruit ziet en je weet wanneer contactmomenten plaatsvinden. Nu dien je de hiaten in je communicatie te identificeren. Hiervoor moet je in contact komen met de klant en zijn of haar feedback vragen. Waarom was je op zoek naar een nieuw product? Hoe heb je gezocht? Hoe heb je mijn bedrijf gevonden? Wat viel je op tijdens het aankoopproces? En waarom koos je voor mijn bedrijf / product / dienst? Het goed luisteren naar deze feedback is van onschatbare waarde. HULPTROEPEN INROEPEN? Associates Des Arts ondersteunt ondernemers binnen de interieur- en kunstbranche van begin tot eind ten aanzien van strategisch communiceren. Dat begint bij een sterk marketing- en communicatieplan. Daarbij wordt advies gegeven over media selectie (online en fysiek), content ontwikkeling en communicatie planning. Vervolgens is het mogelijk dat Associates Des Arts tevens de praktische uitvoering op zich neemt én de data-analyse alsmede het beheer. Zij geven de specifieke benadering die het vraagt, omdat zij de branche en de doelgroepen kennen én beschikken over relevante ervaring en eigen mediakanalen en communicatiemiddelen. Deze combinatie maakt Associates Des Arts onderscheidend. Ga je ook voor conscious-proof? Stuur dan een mail naar ruud@associatesdesarts.com voor meer informatie. 51

ART TRADE PROGRAM; EXCLUSIEVE DIENSTEN EN SPECIALE VOORDELEN VOOR INTERIEURPROFESSIONALS TEKST EN BEELD DUTCH LUXURY DESIGN Pas je graag unieke kunst- en design objecten toe in jouw interieurontwerpen en/of heb je opdrachtgevers die op zoek zijn naar bijzondere creaties? Dan is het Art Trade Program van onze art agency Dutch Luxury Design echt iets voor jou! Met een grote portefeuille van exclusieve objecten en verschillende diensten, is Dutch Luxury Design in staat jou en jouw opdrachtgever volledig te ondersteunen. Een greep uit het programma: DIRECTE AANKOOP Geniet van specifieke voordelen voor directe aankoop van kunst- en designobjecten uit de online galery. Hiervoor ontvang je een unieke code waarmee jij jouw klanten direct financieel voordeel kunt bieden. Uiteraard kan je hiermee ook zelf directe aankopen doen voor jouw klant. ADVIES VOOR KUNSTCOLLECTIES Wenst jouw opdrachtgever zijn/haar collectie te vernieuwen of uit te breiden, dan ondersteunt Dutch Luxury Design jou met advies en de realisatie van het gehele traject. Dat betreft ook het assisteren bij de totstandkoming van een geheel nieuwe, passende kunstcollectie. Daarbij bieden zij de mogelijkheid om verschillende kunstwerken in het interieur vrij te beoordelen. INVENTARISTIE EN BEHEER Is er met aandacht een kunstcollectie opgebouwd, maar is er geen overzicht van het geheel? Is het beheren van dit soort collecties niet jouw expertise? Dutch Luxury Design kan je ondersteunen bij het inventariseren en beheren van kunstcollecties. Een inventarisatie van de collectie geeft een goed beeld van de omvang en de staat. Per stuk ontvang je de benodigde informatie in digitale bestanden. AANKOOP IN OPDRACHT VAN JOUW KLANT Heb je een idee over een specifiek kunstwerk of designobject in het interieurconcept? Het juiste stuk voor jouw project vinden kan tijdrovend, juridisch ingewikkeld en absoluut afleidend zijn. Dutch Luxury Design werkt voor jou en jouw opdrachtgever aan het verkrijgen van de juiste kunst- en/of designobjecten, uit eigen portefeuille of uit die van derden. LOGISTIEK EN PROJECTMANAGEMENT De kunstcollectie reorganiseren of vervoeren? Dutch Luxury Design heeft ruime ervaring met het transporteren en plaatsen van kunstwerken alsmede met het projectmanagement van een collectie. Wil je ook graag gebruik maken van deze diensten? Stuur dan een mailtje naar info@dutchluxurydesign.com 52 INSIGHT BUSINESS

QUICKSCAN VOOR BUSINESS ONTWIKKELING; ONTDEK JE PRIORITEITEN EN POTENTIEEL TEKST RUUD VAN DER SPLINTER EN MASCHA EKKEL I BEELD 123RF.COM Als ondernemer weet je hoe belangrijk business ontwikkeling is. Stilstaan is immers achteruitgang. Natuurlijk heb je al fantastische resultaten behaald. Daarom weet je ook dat jouw business het waard is om te groeien. Maar wat is nu de meest effectieve aanpak en hoe voorkom je verspilling en tegenvallende resultaten? Jij wilt dat de tijd die jij in jouw business ontwikkeling steekt, ook leidt tot het realiseren van jouw businessdoelen. Alles tegelijkertijd aanpakken is echt niet nodig. Wat je nodig hebt, is een overzicht van welke acties voor jouw business de meeste impact hebben. Die jouw business daadwerkelijk naar de volgende fase brengen. Want daar gaat het om. Nadat je de QuickScan hebt ingevuld, sturen wij je de resultaten. Het is ook mogelijk een persoonlijk adviesgesprek in te plannen waarin we de resultaten bespreken en precies aangeven wat voor acties de grootste impact hebben op verdere ontwikkeling van jouw business.” “Door het invullen van deze QuickScan, kreeg ik in slechts een paar minuten tijd prompt overzicht over de verschillende aspecten ten aanzien van business ontwikkeling. Tegelijkertijd werd ik me bewust van diverse onbekwaamheden waarvan ik me eerder niet bewust was. De daaropvolgende feedback-sessie Ruud van der Splinter: “Met de 5-minuten durende ‘QuickScan business ontwikkeling’ ontdek je het verborgen potentieel van jouw business. Deze QickScan heb ik specifiek voor dit doel ontworpen op basis van jarenlange kennis van en ervaring met het ontwikkelen van business in verschillende sectoren. Wil je ook inzicht in welke acties voor jouw business de grootste impact hebben voor een effectieve aanpak? Maak dan gebruik van deze kennis en ervaring! met Ruud en Mascha was een eye-opener. Ieder aspect werd punt voor punt besproken. En aan de hand van deze sessie zijn we met een plan gestart waarbij ik meteen met de belangrijkste aandachtspunten aan de slag kon!” Jacqueline Smit, Hadex Nederland. Wil je ook je prioriteiten en je potentieel ontdekken? Stuur dan een mailtje naar info@associatesdesarts.com om de link naar de Quickscan te ontvangen! 53 INSIGHT BUSINESS

MASTERPIECE: JOS OUT VAN OUTART TEKST JOS OUT I BEELD JOS OUT EN MASCHA EKKEL In de rubriek Masterpiece bieden we kunstenaars en product ontwerpers de kans het stralende middelpunt te zijn van het Kunst Katern in het LEEM WONEN Magazine. Hier vertellen zij over wie ze zijn, wat hen drijft en over hetgeen hen op dit moment bezighoudt. Lees hier over beeldhouwer Jos Out van Outart! Het werk van Jos is blijvend onderzoekend. Jos: “Het kunstzinnig scheppen begint met aftasten. Welk materiaal ga ik gebruiken en wat heb ik te vertellen. Hoeveel ruimte biedt een steen? Beeldhouwen is vormgeven door materiaal te verwijderen. Iets dat is weggehakt kan niet meer worden teruggehaald. In die zin is beeldhouwen confronterend; elke handeling heeft consequenties.” Wit marmer - het echte Michelangelo marmer ‘Satuario Puro’ - is bijna doorschijnend wit en heeft geen aders, geen vervuiling. ‘Rosa Portugale’ is roze marmer, afkomstig uit Portugal met mooie kristallen. Belgisch zwart marmer, ‘Noir de Mazy’, is heel bijzonder, kostbaar en anders van structuur; bijna glasachtig, wat maakt, dat het lastig te bewerken is.” Waar Jos zich voorheen vooral liet leiden door de vorm van een steen, werkt zij tegenwoordig meer vanuit een vooropgesteld plan. Ze schetst, maakt de vorm eerst in klei of haalt het uit piepschuim. Soms vindt ze het handig om het model wat uit te vergroten tot 2 á 3 keer in gerso (gips) om te zien wat dat met de vorm doet als je het vergroot. “Ik werk het liefst met steen. Ik ben dan ook een echte steenhouwer. Marmer vindt ik een heerlijk materiaal. Marmer heb je in alle soorten en maten van wit tot zwart, roze, rood etc. In Italië, waar ik veel marmer vandaan haal, zoek ik net zo lang tot ik het juiste stuk heb gevonden. 54 MASTER PIECE

HET MARMER IS NOG NIET OP, DE BERGEN ZIJN NOG NIET LEEG MAAR DE HOEVEELHEID NEEMT SCHRIKBAREND SNEL AF Jaarlijks werkt Jos in Italië in het marmergebied bij Carrara, Noord Toscana, te midden van 8 tot 12 mensen die overal ter wereld vandaan komen. Ieder voor zich, maar toch met elkaar. Deze internationale omgeving, de Italiaans zon, de cappuccino én natuurlijk het marmer zijn voor haar een grote bron van inspiratie. “Het vele marmer wat daar uit de bergen wordt gekapt, wordt gebruikt voor onze grote, wereldwijde consumptiemaatschappij. Was het eerst alleen bedoeld voor Italië en voor Europa; vandaag de dag gaat het marmer de hele wereld over en wordt het zelfs in de rijke oliestaten gebruikt voor de bouw van megahuizen en paleizen. Ook de Oligarchen, neergestreken in Italië, weten er wel raad mee. Het marmer is nog niet op, de bergen zijn nog niet leeg, maar de hoeveelheid neemt schrikbarend snel af. In het kader van duurzaamheid, heb ik recent twee beelden gemaakt uit een grafsteen van een graf dat geruimd zou worden. Zonder hergebruik zou zo’n mooie marmeren steen vergruisd worden en tot puin verwerkt, ten behoeve van de aanleg van asfaltwegen. On-duurzamer kan het niet.” “Ik heb altijd geroepen dat ik in mijn volgende leven architect word. Ik vind dat een fascinerend beroep omdat het creativiteit, techniek en nauwkeurigheid samenbrengt. Bruggen vind ik de meest fascinerende bouwwerken vanwege hun prachtige lijnen en oersterk qua uitstraling. Maar laat mij maar werken aan een beeld. Hakken, zagen en eindeloos schuren in de buitenlucht, het liefst vanuit Italië. En als het proces dan klaar is, is het voor mij ook klaar en mag het zo snel mogelijk naar een nieuwe eigenaar, zodat er bij mij weer ruimte komt voor iets nieuws. Ik moet oppassen dat ik op een bepaald moment niet met te veel projecten en beelden tegelijk bezig ben, maar ideeën heb ik nog genoeg!” De beelden van Jos Out zijn te zien en verkrijgbaar via www.dutchluxurydesign.com/nl/onze-kunstenaars/jos-out 55

INDEPENDENT HOTEL SHOW; STIJLVOL BRANCHE EVENT VOOR BOUTIQUE HOSPITALITY TEKST EN BEELD MASCHA EKKEL Op 14 en 15 maart jl. vond voor de 2e keer de Independent Hotel Show Amsterdam plaats. Deze show, die helemaal is gewijd aan de luxe, boutique hospitality branche, komt oorspronkelijk uit Londen en vierde dit jaar hun 10-jarig jubileum. LEEM WONEN bezocht deze beurs, niet alleen om nieuwe contacten te leggen maar ook om te zien wat er speelt in deze branche qua ontwikkelingen, innovaties en producten. In elk geval een duidelijke verbetering ten opzichte van de 1e editie voor wat betreft het aantal deelnemers; de hal was goed gevuld en het aanbod was divers en relevant. Wij kijken uit naar de 2023 editie! Voor meer info ga je naar www.independenthotelshow.nl 56 EVENTS

PARIS DECO OFF 2022; THE ‘RENDEZ-VOUS’ TEKST MASCHA EKKEL I BEELD PARIS DECO OFF Tijdens Paris Déco Off 2022 stond de karakteristieke wijk Saint-Germain aan de Seine eindelijk weer in het teken van interieur- en exterieur-decoratie! Ruim 100 prestigieuze merken openden - na de veel te langdurige Corona-afwezigheid - de deuren van hun (pop-up) showrooms om hun nieuwste creaties te tonen. Voor interieur professionals, trendwatchers, producenten, media en agenturen is Paris Déco Off een niet te missen evenement, waar het naast inkopen en geïnspireerd worden óók belangrijk is je netwerk te onderhouden en/of uit te breiden. En daarbij, zoals Audrey Hepburn al zei: Paris is always a good idea. Ga voor een terugblilk naar www.paris-deco-off.com 57 EVENTS

TEFAF X BRAND VAN EGMOND; JARENLANGE PARTNERS IN HET NASTREVEN VAN DE HOOGSTE NORMEN TEKST EN BEELD BRAND VAN EGMOND Ook op de komende editie van Tefaf Maastricht zal William Brand, oprichter van Brand van Egmond en partner van Tefaf, weer nieuw werk presenteren. Manon van den Beuken, hoofd Operations: “Tefaf vertelt de rijke verhalen over wereldwijde kunst en design, bedoeld voor elke generatie. We nemen onze bezoekers mee op een inspirerende reis; een ontdekkingstocht met onverwachte ontmoetingen. Alleen door altijd het allerbeste na te streven, kunnen we díe normen bewaken die ons zo bekend en geliefd maken. Brand van Egmond past deze normen als geen ander en we zijn dan ook erg trots op het feit dat dit atelier onze partner is.” “THERE IS NO BETTER VENUE THAN TEFAF TO INTRODUCE A NEW SCULPTURE OF LIGHT, SHOWING A NEW DIMENSION OF MY ATELIER’S CREATIVITY” - William Brand - www.tefaf.com 58 www.brandvanegmond.com EVENTS

DESTINATION: DESIGN - DUTCH DESIGN ZOALS HET HOORT TE ZIJN - TEKST EN BEELD SPIERENBURG STUDIO De 1e editie van Destination: Design, een tweedaags vak-evenement voor interieurprofessionals, is een feit. In de Fokker Terminal in Den Haag ontving het meer dan duizend enthousiaste bezoekers. Eindelijk kon het weer en natuurlijk was LEEM WONEN van de partij! Heerlijk om productpresentaties te zien en professionals te ontmoeten in een authentieke sfeer. Destination: Design is een initiatief van 24 Nederlandse en internationale designmerken. Het event is ontstaan uit de gezamenlijke behoefte om weer op een hoogwaardige manier te sparren met professionals uit de branche. De afgelopen jaren konden veel grote designbeurzen immers niet, of in een beperkte vorm, doorgaan. Daarom besloten zij de handen ineen te slaan om hun producten en innovaties weer op een persoonlijke- en originele manier te kunnen voorstellen. Het inrichtingsconcept werd ontwikkeld door de Eindhovense designstudio Daphna Laurens. Het betrof een minimalistisch ‘spatial design’, dat niet alleen bezoekers, maar ook de participanten prikkelde. Ga voor een terugblik naar www.destinationdesign.nl 59 EVENTS

MIDSUMMER INSPIRATION 2022: VERRASSING OP RECEPT TEKST MASCHA EKKEL I BEELD MIDSUMMER INSPIRATION Een kwart kilometer kunst- en design objecten; op 18 en 19 juni a.s. vindt in de industriële bagagehal LOODS 6 op KNSM-eiland in Amsterdam het event Midsummer Inspiration plaats. Een ‘professioneel, verfrissend en confronterend’ festival, met een bom aan geuren en kleuren en inclusief muziek, hapjes en drankjes. HET THEMA VAN 2022: VERRASSING OP RECEPT Al weken zie ik op social media de deelnemers een voor een voorbij komen met hun te presenteren werk, hetgeen zeker al nieuwsgierigheid opwekt. Van abstracte schilderijen tot geografische theedoeken en van serieuze secretaires tot geëtste rompertjes. De eerste editie in 2019 was een groot succes, waardoor het organiseren van een tweede editie een logisch vervolg werd. Curator Karel Bodegom en zijn ‘muzes’ Piep van Sante, Inge Becka en Mariëtte Wolbert zijn er klaar voor. Op dezelfde locatie maar wel met een nieuw thema: ‘Verrassing op recept’. En wij van LEEM WONEN houden wel van een verrassing! Kijk voor meer info op www.midsummerinspiration.nl 60 EVENTS EVENTS

MASTERPIECE: ELKE MEULENDIJKS TEKST EN BEELD ELKE MEULENDIJKS In de rubriek Masterpiece bieden we kunstenaars en product ontwerpers de kans het stralende middelpunt te zijn van het Kunst Katern in het LEEM WONEN Magazine. Hier vertellen zij over wie ze zijn, wat hen drijft en over hetgeen hen op dit moment bezighoudt. Lees hier over Elke Meulendijks! Elke startte haar carrière in de grafische wereld, waarna zij later besloot de Kunstacademie in Tilburg te volgen en daar werd opgeleid tot zelfstandig kunstenaar. Na enige omzwervingen in Brabant is zij nu helemaal ‘thuis’ in Sterksel. Met aangrenzend een schitterende tuin met grote, wel honderd jaar oude platanen, waar zij heerlijke momenten beleeft als de zon tussen de takken en bladeren schijnt, en die dan vereeuwigt op canvas. Technische ontwikkelingen bieden haar de mogelijkheid verbinding te maken tussen de natuur, het schilderen en digitale bewerkte kunst. Elke verwerkt haar waarnemingen in impressies en vertaalt deze vervolgens naar kleurrijke presentaties. Zo stelt zij zichzelf in staat om haar ‘geniet-momenten’ te delen met anderen. Elke: “Creëren is altijd mijn uitlaatklep geweest. Van kleins af aan.. De vrijheid van het creatief proces is fantastisch. Het onderzoeken gaat maar door!” 61 MASTER PIECE

“DE VRIJHEID VAN HET CREATIEF PROCES IS FANTASTISCH; HET ONDERZOEKEN GAAT MAAR DOOR!” “Tijdens de lock down ben ik actief geweest met het maken en verkopen van nft’s (unieke crypto tokens). Maar het bleek mijn wereld niet. Wèl vond ik het heerlijk mijn schilderijen te digitaliseren en te bewerken. Dat bracht me tot de meest luxe, unieke prints. Het biedt mij – en de klant - oneindig veel mogelijkheden op het gebied van kleur, compositie en formaat. Om het exclusieve karakter van de prints te behouden, stel ik ze beschikbaar in een beperkte oplage. De natuur is onuitputtelijk, en mijn kleurenpalet ook. Ik blijf daarom uitijken naar toekomstige ‘genietmomenten’ en het op unieke wijze vastleggen!” De werken van Elke zijn te zien en verkrijgbaar via www.dutchluxurydesign.com (categorie mixed media). 62

DE ‘ROTTERDAM ROOFTOP WALK’; BIJZONDERE BELEVING MET OPLOSSINGEN OP HOOG NIVEAU TEKSTBRONNEN ARCHITECTENWEB, ROTTERDAMSE DAKENDAGEN I BEELD ROTTERDAMSE DAKENDAGEN Van 26 mei tot 24 juni is Rotterdam ‘the space to be’ want dan vinden de zogenaamde Dakendagen plaats met de ‘Rotterdam Rooftop Walk’ als absoluut hoogtepunt. Nog niet eerder konden zoveel mensen het dak op in Rotterdam. Deze route op dakniveau includeert tevens een spectaculaire luchtbrug tussen WTC Rotterdam en de Bijenkorf. HET DAK ALS GEBIED MET POTENTIE Het ontwerp is een samenwerking met architectenbureau MVRDV en moet mensen niet alleen een bijzondere beleving bieden, maar ook bewuster maken van de noodzaak om daken beter te gebruiken en de potentie die ze daartoe hebben, legt MVRDV uit. Daken zijn volgens het architectenbureau en Rotterdamse Dakendagen nog teveel onontgonnen gebied en veelal nauwelijks ingericht. De organisatoren willen samen met de gemeente Rotterdam laten zien hoe daken kunnen bijdragen aan oplossingen voor actuele problemen als hittestress en wateroverlast. Ook kunnen daken een antwoord bieden op een steeds drukkere stad met schaarse openbare ruimte schaarser wordt. Verder kan een beter gebruik van hoogte - en meer verdichting - voorkomen, dat de buitengebieden worden volgebouwd. Voor meer info ga je naar www.rotterdamsedakendagen.nl 63 HOTSPOTS

LEMON VOELT ZICH HELEMAAL THUIS MET EEN EIGEN SHOWROOM IN AMSTERDAM TEKST EN BEELD LEMON De geleidelijke internationale expansie van Lemon is op vrijwel dezelfde manier benaderd als het Zuid-Afrikaanse merk zijn ontwerpen benadert: bewust en weloverwogen. Toen Lemon besloot om in 2020 een ‘basis station’ in Europa te openen, richtten ze zich op Amsterdam. Zorgvuldig geselecteerd vanwege de centrale ligging, toegankelijkheid, ontwerpcultuur én de bestaande relaties, die daar in de loop van de tijd waren gevormd… HET ULTIEME DORPSGEVOEL Maar er was meer. Amsterdam gaf Kevin Frankental, medeoprichter en Head of Design, energie en een gevoel van vertrouwdheid. De overgang verliep daarom heel soepel en natuurlijk. “Amsterdam voelt als een klein dorp. De design scene is relatief klein en persoonlijk, wat ons erg deed denken aan hoe we in Kaapstad en Johannesburg werken, in die zin dat klanten na verloop van tijd vrienden worden en we sterke, betekenisvolle relaties met hen opbouwen, hetgeen resulteert in zowel mooie samenwerkingen als mooi werk. Dat gegeven heeft een grote invloed gehad op de beslissing voor een showroom in Amsterdam.” FOCUS OP VAKMANSCHAP Het hebben van een fysieke showroom in Europa werd ook noodzakelijk. “Naast de vraag om snel en gemakkelijk toegang te hebben tot het fysieke 64 HOTSPOTS

“DE DESIGN SCENE IN AMSTERDAM IS KLEIN EN PERSOONLIJK. HET DOET ONS DENKEN AAN HOE WE WERKEN IN KAAPSTAD EN JOHANNESBURG.” product, vond ik het belangrijk om de waarden van het merk ook echt te kunnen communiceren. Eén ding dat we weten, is dat het bij producten zoals die van ons niet uitmaakt welke afbeeldingen je iemand laat zien; zonder ze persoonlijk te zien, is het gewoon moeilijk te beoordelen. We richten ons zó sterk op vakmanschap en de kwaliteit van onze materialen, dat het dichtbij bekijken van de objecten echt cruciaal is.” WARM, COMFORTABEL EN HUISELIJK De showroom in Amsterdam moest ook aanspreken op context en cultuur. “Ik wilde dat we zouden integreren in de gemeenschap. Het was dus belangrijk dat we een locatie kozen, die het gemakkelijk maakte voor lokale ontwerpers en bezoekers van elders in Europa om toegang te krijgen – of het nu per fiets, auto of openbaar vervoer is – terwijl ondergedompeld in de rijke cultuur die de stad te bieden heeft. We hebben geprobeerd een ruimte te creëren die warm, comfortabel en gezellig voelt. Of het nu om een kantoor, hotel of huis gaat; we willen gevoel uitstralen dat het hier vandaan komt.” “One thing we know, is that with products like ours, it doesn't matter what images you show someone, it's hard to truly appreciate without seeing them in person.” Jaco van Staden, Sales Director Lemon Lemon Amsterdam Herengracht 141 1e verdieping 1015 BH Amsterdam info@lemoncollection.co.za 65

DE MINOTTI CONCEPT STORE IN MADRID; INSPIREREND REFERENTIEPUNT VOOR DESIGNLIEFHEBBERS TEKST MASCHA EKKEL I BEELD MINOTTI Eind februari vloog ik naar Madrid voor een heerlijke citytrip met m’n gezin, waar ik tussen alle ‘Spaanse bombastiek’ op zoek ging naar de nodige ‘Italian flavours’. Zo bracht ik onder andere een bezoek aan de recent gerenoveerde flagshipstore van Minotti in de luxe wijk Salamanca, en zag daar hoe een selectie van noviteiten uit hun laatste collecties op harmonieuze wijze worden geblend met hun iconen en bestsellers. Een lust voor het oog! DIALOOG TUSSEN ARCHITECTUUR EN DESIGN Met een vloeroppervlakte van circa 300 m², verdeeld over twee niveaus, toont Minotti hun klassiek-hedendaagse stijl aan de hand van een zorgvuldig geselecteerd assortiment. "De setting waarin de nieuwe collectie wordt gepresenteerd, benadrukt de dialoog tussen interieurarchitectuur en meubelontwerp, verwijzend naar hun texturen en materialen”, aldus Diego Rodríguez – eigenaar van de beroemde ontwerpstudio Concepto DR en samen met het in-house designteam van Minotti verantwoordelijk voor deze metamorfose. ONDERSCHEIDENDE ONTWERPEN IN EEN WARME SFEER De ruimtes hebben een zonnige sfeer, dat wordt versterkt door neutrale en lichte tinten zoals wit, oranje en zand, afgewisseld met glanzend gelakte en houten panelen. 66 HOTSPOTS

“DE RUIMTES HEBBEN EEN ZONNIGE SFEER DAT WORDT VERSTERKT DOOR NEUTRALE EN LICHTE TINTEN” Op de beletage loop je door twee verschillende leefruimtes waar onder meer plaats is gemaakt voor een aantal karakteristieke meubelen, zoals bijvoorbeeld Roger, ontworpen door Rodolfo Dordoni en een van de meest onderscheidende ontwerpen uit de 2021-collectie. INSPIREREND REFERENTIEPUNT VOOR DESIGNLIEFHEBBERS In het souterrain is een kantoorruimte gesitueerd met meubels van de Studio Collection, dat vorig jaar werd gelanceerd door Minotti met als doel een nieuwe, elegante interpretatie te bieden aan zakelijke, zowel thuis als op kantoor. De nieuwe look van Minotti Madrid weerspiegelt een gedurfde, ontwerpgerichte benadering; een bijzonder inspirerend canvas voor de collectie. Daarbij herdefinieert het bedrijf met deze ruimte zijn status als referentiepunt voor alle designliefhebbers en professionals in de Spaanse hoofdstad (en daarbuiten:- ). Minotti Madrid by Concepto DR C/ Príncipe De Vergara, 33 28001 Madrid - Spain T: +34 91 4361 004 E: minotti@conceptodr.com 67

EIN-DE-LIJK! VAN DE REDACTIE Sales Rep Anouk vertelt over haar ervaringen met het kopen en inrichten van een eigen woning. Nog een paar maandjes en dan krijg ik de sleutel van mijn nieuwbouwwoning! Ein-de-lijk. Hoewel ik ontzettend blij ben met het feit dat ik een huis heb kunnen kopen in deze tijd, duurt de periode van tekenen tot oplevering bij een nieuwbouwwoning mij gewoon veel te lang. Ze zeggen niet voor niks: wachten duurt altijd lang. En de huidige situatie met betrekking tot beschikbaarheid van benodigd materiaal maakt het niet makkelijker. Enfin. Al met al kan ik over een paar maanden van start met de inrichting van mijn nieuwe woning. En daar heb ik heel veel zin in! CHECK LEEM WONEN OOK OP INSTA! www.instagram.com/ leemwonen De voorpret is uiteraard allang begonnen. Mijn Pinterest borden raken steeds meer gevuld en alle mogelijkheden omtrent vloeren, keukens en raambekleding kan ik inmiddels dromen. Of ik al een keuze heb gemaakt? Niet in alles. Maar ik heb wel duidelijk welke stijl het wordt. Ik houd in de basis van de combinatie zwart, wit en hout, met een industriële touch. De meubels en accessoires zullen warmte toevoegen aan het geheel. MIJN STIJL? “Voor de basis een combinatie van zwart, wit en hout, met een industriële touch. De meubels en accessoires zullen warmte toevoegen aan het geheel. ” Project ‘Zwart-wit renovatie Bloemendaal’ van DE JUUL Interior Design 68

“BIJ MIJ GEEN HOOGTEVERSCHILLEN IN HET PLAFOND” GROTE KEUZES “Waar de keuken zal worden voorzien van een betonlook vloer, heb ik voor de woonkamer bewust gekozen voor een warme, houten vloer. ” Oh, en ik heb ook al besloten dat de kozijnen zwart worden. Als contrast tegen de witte muren. Ik was een keer bij Mascha thuis (onze Hoofdredacteur) en Design afzuigkap van Wave haar muren zijn heel lichtgrijs versus heel donker ‘greige’ kozijnen. Dat vond ik zo gaaf, dus dat heb ik onthouden. Het geeft de kozijnen een stoere uitstraling en accentueert het glaswerk heel mooi. De keuken en de woonkamer krijgen allebei een eigen look. Waar de keuken zal worden voorzien van een betoonlook vloer, heb ik voor de woonkamer bewust gekozen voor een warme, houten vloer. Beide materialen komen dan weer terug in de andere ruimtes. Dat maakt een mooi geheel en voorkomt eentonigheid. Het kookeiland van mijn overwegend zwartgekleurde keuken zou ik willen verfraaien met een design afzuigkap van Wave. Naast het feit dat ik hun kappen gewoon prachtig vind, is het grote voordeel dat door de ingebouwde koolstoffilter geen koof gerealiseerd hoeft te worden. Dus bij mij geen hoogteverschillen in het plafond:- ) Na deze ‘grote’ keuzes voor de basis van de woning, kan ik mij nu richten op de meubels en aankleding. Gelukkig heb ik nog even de tijd…. Wordt vervolgd! Neem contact op met Anouk over publiceren via anouk@leemwonen.nl 69

VOLGENDE EDITIE AUTUMN / WINTER 2022 WAT IS ER AAN DE HAND IN KEUKENLAND? In de AW22 editie besteden we met een heuse Keukenspecialde nodige aandacht aan de laatste keukentrends en ontwikkelingen. Zo moeten we van het gas af en dus gaan consumenten op zoek naar nieuwe apparatuur en accessoires. Wat zijn de allernieuwste technische snufjes en hoe ‘smart’ en energiezuinig kunnen we inmiddels koken? Publiceer jouw verhaal, je product , je project en/of je bedrijf in de Keukenspecial! Mail naar info@leemwonen.nlvoor meer info. INTERIEUR EXTERIEUR KUNST BUSINESS HOTSPOTS EVENTS Wie zijn de AW22 Masterpieces? Socialmedia is niet meer weg te denken uit onze zakelijke communicatie. Je bereikt met het plaatsen van een post nu eenmaal sneller meer mensen dan met het uitdelen van een folder. Maar doe je daadwerkelijk ook iets met dat bereik? SocialEngagement gaat een stap verder dan bereik en heeft alles te maken met interactie . Interactie kan een volger namelijk omzetten in een klant of zelfs ambassadeur van jouw merk. Engagement zorgt er ook voor dat het algoritme jouw post sneller oppikt en dat deze door nog meer mensen wordt gezien. Kortom: SocialEngagement is van cruciaal belang in jouw socialmedia strategie en dus voor de ontwikkeling van je business! De AW22 editie komt nog voor de Kerstvakantie uit! 70 THEMA: SOCIAL ENGAGEMENT

www.leemwonen.nl/leem-wonen-magazine

1 Publizr

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
  49. 49
  50. 50
  51. 51
  52. 52
  53. 53
  54. 54
  55. 55
  56. 56
  57. 57
  58. 58
  59. 59
  60. 60
  61. 61
  62. 62
  63. 63
  64. 64
  65. 65
  66. 66
  67. 67
  68. 68
  69. 69
  70. 70
  71. 71
  72. 72
Home


You need flash player to view this online publication