55

HET MARMER IS NOG NIET OP, DE BERGEN ZIJN NOG NIET LEEG MAAR DE HOEVEELHEID NEEMT SCHRIKBAREND SNEL AF Jaarlijks werkt Jos in Italië in het marmergebied bij Carrara, Noord Toscana, te midden van 8 tot 12 mensen die overal ter wereld vandaan komen. Ieder voor zich, maar toch met elkaar. Deze internationale omgeving, de Italiaans zon, de cappuccino én natuurlijk het marmer zijn voor haar een grote bron van inspiratie. “Het vele marmer wat daar uit de bergen wordt gekapt, wordt gebruikt voor onze grote, wereldwijde consumptiemaatschappij. Was het eerst alleen bedoeld voor Italië en voor Europa; vandaag de dag gaat het marmer de hele wereld over en wordt het zelfs in de rijke oliestaten gebruikt voor de bouw van megahuizen en paleizen. Ook de Oligarchen, neergestreken in Italië, weten er wel raad mee. Het marmer is nog niet op, de bergen zijn nog niet leeg, maar de hoeveelheid neemt schrikbarend snel af. In het kader van duurzaamheid, heb ik recent twee beelden gemaakt uit een grafsteen van een graf dat geruimd zou worden. Zonder hergebruik zou zo’n mooie marmeren steen vergruisd worden en tot puin verwerkt, ten behoeve van de aanleg van asfaltwegen. On-duurzamer kan het niet.” “Ik heb altijd geroepen dat ik in mijn volgende leven architect word. Ik vind dat een fascinerend beroep omdat het creativiteit, techniek en nauwkeurigheid samenbrengt. Bruggen vind ik de meest fascinerende bouwwerken vanwege hun prachtige lijnen en oersterk qua uitstraling. Maar laat mij maar werken aan een beeld. Hakken, zagen en eindeloos schuren in de buitenlucht, het liefst vanuit Italië. En als het proces dan klaar is, is het voor mij ook klaar en mag het zo snel mogelijk naar een nieuwe eigenaar, zodat er bij mij weer ruimte komt voor iets nieuws. Ik moet oppassen dat ik op een bepaald moment niet met te veel projecten en beelden tegelijk bezig ben, maar ideeën heb ik nog genoeg!” De beelden van Jos Out zijn te zien en verkrijgbaar via www.dutchluxurydesign.com/nl/onze-kunstenaars/jos-out 55

56 Publizr Home


You need flash player to view this online publication