CONSUMER CONSCIOUSNESS; HOE ZIT HET MET JOUW CONSUMENTENBEWUSTZIJN? TEKST MASCHA EKKEL I BEELD 123RF.COM De wereld is volatieler geworden, en dus is het belangrijk dat bedrijven reageren op veranderend consumentengedrag. Bedrijven met een hoog consumentenbewustzijn of –gerichtheid zijn beter afgestemd op de behoeften van de consument en wendbaarder ten aanzien van klantbehoeften en marktverstoringen. Bedrijven gebruiken doorgaans verschillende strategieën om dichter bij de consument te komen, maar die leiden niet allemaal naar een goede consumentgerichte- of -bewuste organisatie. Om consumentenbewustzijn op te bouwen, zouden bedrijven het wat holistischer moeten aanpakken; een geïntegreerd, lerend systeem implementeren, dat de consument centraal stelt in het bedrijf. In deze editie laten wij enkele ondernemers vertellen over hoe zij inspelen op het gedrag van de consument en hoe wendbaar ze eigenlijk écht zijn als het gaat om klantbehoeften of marktverstoringen. Stellen zij de consument centraal in termen van bedrijfsstrategieën en wat is daarbij hun visie? Ook schreven we zelf een artikel over dit thema. Hoe ziet een klantreis er eigenlijk uit en op welke momenten heb je invloed? En wist je dat we binnen ons bedrijf Associates Des Arts ondernemers ondersteunen met dergelijke processen, in het kader van hun business ontwikkeling? Indien je daar meer van wilt weten, check dan de website via www.associatesdesarts.com of stel direct je vragen aan Ruud van der Splinter of Mascha Ekkel via info@associatesdesarts.com! 7
8 Publizr Home