47

VAN TEKENTAFEL EN PASSERDOOS TOT WERELDWIJDE TOTAAL-KANTOORINRICHTING Vijf jaar later volgde de met een Signe D’Or beloonde Result van Kramer & Rietveld. In de jaren ‘70 werd op de opkomst van digitalisering, open kantoren en ISO-normen geanticipeerd door het ontwikkelen en produceren van zogenaamde systeemmeubelen. Ahrend presenteerde de Mehes collectie, wat staat voor Mobility, Efficiency, Humanisation, Environment en Standardisation. Dat Ahrend inmiddels in staat is grote kantoren over de hele wereld te voorzien van modern meubilair, wordt duidelijk wanneer het het tot dan toe grootste contract ooit binnenhaalt: 6500 werkplekken voor het hoofdkantoor van de Hong Kong Shanghai Banking Corporation. Ook in Nederland doet het goede zaken met klanten als ABN AMRO Bank, KPMG en de Belastingdienst. Vanuit de overheid komt in de jaren ‘90 steeds meer een focus op Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Ahrend ontwikkelt mee, meet zijn eigen milieu-impact en stelt zichzelf hoge doelen met een zogenaamde Co2 Prestatieladder. Vandaag de dag weten we, dat Ahrend de klimaatdoelstelling – een CO2 -reductie van 50% in 2030 ten opzichte van 1990 - al lang heeft behaald. Ook presenteren ze de Ahrend 220; de best verkochte bureaustoel in Nederland ooit, met ‘eco-design’. Toentertijd, in mijn eigen kantoorjaren, heb ik deze stoel met m’n leven bewaakt; waar ik ook werd gestationeerd, de (uiteraard zwart beklede) 220 ging met mij mee! Hoewel Ahrend ook last heeft van de dips in de economie, blijft het investeren en innoveren. Zo neemt het de aandelen van concurrent Gispen over. Deze krachtenbundeling stelde hen in staat schaalvergroting te realiseren op het gebied van inkoop en productie alsmede concurrentievermogen te versterken in een conjunctuurgevoelige markt. In 2010 lanceert Ahrend de ‘Ahrend 2020’; een ‘cradle to cradle’ gecertificeerd tijdloos ontwerp dat volledig duurzaam is en voldoet aan de hoogste ergonomische eisen. Het jaar daarop wordt Ahrend – nog steeds als enige in de branche - onderscheiden met de Cradle to Cradle Company Award. In 2015 volgt de Ahrend Balance, eveneens Cradle to Cradle gecertificeerd en beloond met de prestigieuze Mixology Award in de categorie Product of the Year – Furniture. Drie jaar later wordt de Ahrend WELL Collection gelanceerd tijdens Design District, waarna deze wordt bekroond met een heuse Red Dot Best of the Best Award. Wanneer de Corona pandemie uitbreekt, laat Ahrend met de ontwikkeling van de Silence Call en de Qabin Collection zien dat het als geen ander in staat is in te spelen op marktontwikkelingen en de behoeften van de klant. 125 jaar Royal Ahrend. 125 jaar ‘consumer consciousness’. Met recht een ‘Royal’ prestatie! 47

48 Publizr Home


You need flash player to view this online publication