101

Kunstcatalogus | 101 Ton Voortman aan het woord In 2019, tijdens een expositie op Guernsey, raakte ik geïnspireerd door de enorme stenen op het vlakke strand. De stenen werden geheel of gedeeltelijk omsloten door zand en water. Ze vormde als het ware een nieuwe vertaling van de symbiose die ik tot dan toe probeerde weer te geven. Aansluitend keek ik opnieuw naar oud werk en schetsen uit mijn periode op de academie. Dit leidde tot tal van experimenten met alles wat ik maar kon vinden. Tijdens de lock-down van 2020 werkte ik in mijn Franse atelier, los van alles wat mij vertrouwd was en afhankelijk van de materialen die daar beschikbaar waren. Het resultaat is een reeks werken die totaal Antoniem* zijn aan mijn figuratieve werk. Ton Voortman Ik begrijp dat je jouw tijd verdeelt tussen je woonplaats en Frankrijk; zijn er verschillen tussen het soort inspiratie dat je in elke setting vindt en het werk dat je op elke plek maakt? Ik ben meer van de transpiratie dan van de inspiratie, al werkend volgen de ideeën en mogelijke variaties elkaar vanzelf op. In principe zit er geen verschil in welk atelier dat gebeurt, alleen is de outillage van de ateliers verschillend waardoor bepaalde werkzaamheden in Frankrijk en andere in Nederland plaatsvinden. Opus #10 Brons beeld met eikenhout Afmetingen: 39 x 23 x 20 cm. In veel van je huidige werk heb je aardse materialen zoals steen en hout verwerkt met bronzen elementen - vertel over het gebruik van deze nieuwe materialen en of ze een rol hebben gespeeld in het soort werk dat je doet. In het verleden werkte ik hoofdzakelijk met klei of was, deze materialen zijn flexibel en onderdanig, het ideale materiaal voor een dictator of verlicht despoot. Waar ik vroeger klei, gips en ijzer in het gareel dwong dat ik van te voren bedacht had heeft nu alles invloed op het uiteindelijke resultaat, zelfs het toeval speelt een rol. Steen en hout zijn weerbarstiger, ieder met zijn eigen structuren, waar je rekening mee moet houden. Met als gevolg een heel andere manier van werken, veel democratischer ook. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan, hetgeen doorgaans ook weer tot nieuwe experimenten kan leiden”. Note: alle werken van Ton zijn unica

102 Publizr Home


You need flash player to view this online publication