102

Kunstcatalogus | 102 Hoe balanceer je als werkende kunstenaar je werk in een conventionele professionele carrière en houd je ook je persoonlijke artistieke doelen in het zicht? Hoe is die combinatie ontstaan met je artistieke bezigheid? Omdat ik al op jeugdige leeftijd in mijn onderhoud moest voorzien en mijn studie betalen moest ik wel geld verdienen. En in principe ging dat goed zolang het werk van 9 tot 5 is zonder ambitie, alles voor de kunst. Maar dan kom je bij een drukkerij waar ook eisen aan je creativiteit worden gesteld en je werk wordt gewaardeerd, en dan gaat het fout. Door voor mezelf te beginnen verwachte ik meer vrijheid te krijgen om aan mijn beelden te werken maar voordat ik doorhad waar ik mee bezig was had ik een grafische studio met zetterij en twaalf man personeel. Ik besluit om weer alleen verder te gaan als ontwerper en illustrator, eerst als freelancer en later weer met een eigen studio. Ik kom er achter dat groeien makkelijker is dan klein blijven. Ondanks dat ik het werk met plezier doe realiseer ik me steeds meer dat al m’n werk uiteindelijk bij het oud papier terecht komt. Ik timmer een boetseerbok en koop een aantal pakken klei, de toon is gezet. Destruction #05 Beeld van Dougglasspar. Afmetingen: 22 x 22 x 20 cm. Colonne #03 Beeld van steen en eikenhout. Afmetingen: 52 x 20 x 20 cm. Je werkt al lange tijd fulltime als beeldhouwer, je hebt consistent extern succes gehad en bent in veel tentoonstellingen en musea over de hele wereld geweest. Vertel ons hoe dat is gebeurd en hoe je denkt over de voortgang van uw carrière in de afgelopen 20 jaar? Ik moet eerlijkheidshalve vermelden dat mijn werk grotere afstanden aflegt dan ikzelf, het merendeel van de buitenlandse exposities wordt geregeld door een galerie of kunstagent. Als ik terugkijk naar de voortgang in mijn carrière als beeldhouwer dan zie ik een berglandschap, de klim naar boven gaat moeizamer dan de afdaling. Een goed netwerk opbouwen en onderhouden is zeer belangrijk. Het begint dat je als vertegenwoordiger in overbodige zaken, met een fotomap onder je arm, galeries bezoekt. Probeert contacten te leggen, ook via internet en social media. Maar uiteindelijk hangt alles van toevalligheden aan elkaar.

103 Publizr Home


You need flash player to view this online publication