73

automotive hetzelfde thermische en geluidscomfort geeft als een gesloten coupé. Daarnaast mogen we de splinternieuwe Z4 niet vergeten, met optimaal open BMW-lol voor twee. Mercedes Mercedes houdt van evenwicht met hun Zuid-Duitse concurrent en zorgt eveneens voor een rijke schakering aan open modellen. Dat begint met de C-klasse cabriolet en daardoor is het bij de mannen uit Stuttgart een stuk duurder ‘instappen’. Een trede hoger is er een E-klasse in geopende versie en steekt het merk met de forse S-klasse cabriolet de nieuwe BMW 8-serie naar de kroon. Maar dan nog is de koek niet op. Van oudsher is Mercedes actief op het vlak van sportieve roadsters. En die zijn er in drie smaken. De huidige SLC is de opvolger van de vroegere SLK en start nipt prijstechnisch onder de C-klasse. De SL roadster maakt meteen een flinke stap naar boven. Beide modellen profiteren van een comfortabel variodak. De absolute topper in open rijden is bij het merk de MercedesAMG GT Roadster, een pure sportwagen met optimale prestaties voor twee. Porsche en Jaguar Zoals gezegd doen de Duitsers op cabriogebied flink hun best. En dat bewijst ook Porsche die natuurlijk al heel lang cabrioversies van de 911 in het programma heeft naast de wat meer bescheiden 718 Boxster. Die laatste is sinds kort weer verkrijgbaar met een zescilinder boxermotor. Een ander merk dat in het hogere prijssegment opereert is het Britse Jaguar met de F-type, de geestelijke opvolger van de vermaarde E-type uit de jaren zestig. Jaguar levert het model niet alleen van mild to wild. Er kan gerust gesteld worden dat de basisversie ook behoorlijk wild voor de dag komt met zijn smakelijke zescilinder. Mazda en Fiat Zijn er dan echt geen betaalbare cabrio’s meer te koop op de Mini na. Jawel, gelukkig zijn er twee merken die open rijden nog enigszins binnen bereik brengen. Grappig om te merken dat zowel de Mazda MX5 als de Fiat 124 uit dezelfde Japanse fabriek komen. De Fiat is onderhuids identiek aan de MX5. Maar de ‘Italiaan’ heeft wel zijn eigen (turbo)motor en de vormgeving aan de buitenkant wijkt ook behoorlijk af. De auto legt verbanden met de historische Fiat 124, een roadster die door Pininfarina werd ontworpen. De MX5 en 124 zijn speelse, compacte roadsters die hun berijder weten te verleiden met een beheersbaar sportief weggedrag zonder dat de elektronica hier meteen een einde aan maakt. De MX-5 is de meest betaalbare van het duo, mede omdat Mazda louter atmosferische motoren toepast. De turbomotor en het feit dat Fiat de 124 bij Mazda inkoopt werken prijsverhogend, maar de 124 Spider geeft daarmee wel het meest optimale gevoel van open rijden per betaalde euro. 73

74 Publizr Home


You need flash player to view this online publication