32

20 duizend lesbo’s en homo’s naar Tilburg. Ook de gemeente omarmt het evenement. Roze wuppies In 1995 doet het fenomeen roze wuppie zijn intrede. De opbrengst van de verkoop ervan wordt gebruikt voor een speciaal ligbad voor mensen met aids. Het jaar hierna is de wuppie-actie er voor een overdekte manege voor gehandicapte kinderen. Burgemeester Johan Stekelenburg is de eerste burgervader die het roze evenement een warm hart toedraagt en zich ook laat zien op de kermis. Op een podium bij de Popcorn vindt een ludieke wereldrecordpoging plaats: tongzoenen voor jongens. Het nietsvermoedende publiek zal zijn ogen uitgekeken hebben. In 1999 trekt Roze Maandag een kleine 200 32 duizend bezoekers, dat is meer dan het aantal bezoekers in het weekend ervoor. Van een stille maandag is dus geen sprake meer. De opbrengst van de roze wuppieverkoop neemt nog altijd toe. In 2000 wordt er 20 duizend euro geschonken aan het Aids Fonds. Vier jaar later, in 2004, komen er maar liefst 100 duizend mensen meer naar Roze Maandag. Wat een hoogtepunt! Marianne Weber zingt de sterren van de hemel en burgemeester Ruud Vreeman koopt de eerste roze wuppie. De jaren erna blijft het evenement onverminderd populair. Dit jaar richt de stichting zelfs een pop-up museum in in de LocHal. Pop-up museum Roze Maandag in de LocHal Tot en met 28 juli kun je in de LocHal het Roze Maandag-pop-up museum bekijken. De tentoonstelling is gratis te bezoeken en bevindt zich op de eerste verdieping. Kun je gelijk de LocHal bewonderen, mocht je daar nog niet geweest zijn. De collectie biedt een unieke terugblik op het roze erfgoed van deze Tilburgse feestdag. Je vindt er materialen uit een aantal succesvolle campagnes die reclamebureau Scheepens ontwikkelde om de boodschap van Roze Maandag uit te dragen. Je kunt bijvoorbeeld een selfie maken in de levensgrote Barbiedoos uit de campagne Gay for a Day en ook het Gayformatorisch Dagblad van de editie 2018 ligt er. Voor openingstijden van de LocHal kijk op: www.lochal.nl

33 Publizr Home


You need flash player to view this online publication