72

Niet helemaal Politiek luistert niet naar wetenschap Tekst: Tony Vos We staan op de dorpel van een nieuw jaar. Voor automobilisten betekent dat verandering. En dat geldt zowel voor particuliere kopers als zakelijke rijders. De rode draad is dat autorijden duurder tot soms zelfs fors duurder gaat worden. Af en toe lijkt het dat voor liefhebbers de lol van autorijden er ook wel af gaat. Maar daarop hebt u zelf ook nog volop invloed. Wat we allemaal gaan merken, is dat de maximumsnelheid op de Nederlandse wegen overdag naar 100 kilometer per uur gaat. De inzet is het terugdringen van de NOxuitstoot van het wegverkeer. Ondanks volop cijfers over het feit dat het effect marginaal zal zijn, kwam het kabinet met deze ingreep als een van de meest belangrijke om de bouwsector weer op gang te krijgen. Het wegverkeer is slechts voor 6,1 procent verantwoordelijk voor de totale NOx-uitstoot in ons land, de personenauto’s hebben daarin een nog kleiner aandeel. Op veel wegen in Nederland geldt overdag al een maximale snelheid van 100 kilometer per uur, daar zal deze maatregel geen resultaat hebben. Op snelwegen in gebieden waar meer rust heerst en nu nog altijd 130 kilometer per uur mag worden gereden, is de totale NOxuitstoot per definitie al lager. E10 benzine Een andere verandering met weinig of zelfs een negatief effect is dat u aan de benzinepomp sinds 1 oktober E10 benzine tankt, benzine waarin voor maximaal 10 procent bio-ethanol is verwerkt. Diverse tests hebben inmiddels uitgewezen dat auto’s die op E10 rijden zo’n 10 procent meer brandstof verbruiken en dus ook ruim 10 procent meer CO2-uitstoot veroorzaken. Kortom, weer een ad hoc oplossing van de politiek die wederom niet naar de wetenschap heeft geluisterd. Bovendien, oudere auto’s kunnen door deze agressieve component in de brandstof motorische schade oplopen. Bijtelling Zakelijke rijders betalen bijtelling over hun auto als ze deze ook inzetten voor privéritten. Dat is een fenomeen waar Nederland tot ver in het buitenland bekend om is. De afgelopen tien tot vijftien jaar zijn kortingen geboden op de bijtelling als mensen een milieuvriendelijke auto gingen rijden. Berijders van auto’s met een lage CO2-uitstoot, plug-in hybrides en batterij elektrische 72

73 Publizr Home


You need flash player to view this online publication