73

Automotive voertuigen (BEV’s) profiteerden van een lagere bijtelling of zelfs vrijstelling daarvan. Die tijd is al even voorbij. Op alle auto’s geldt 22 procent bijtelling met uitzondering van de volledig elektrische. Op alle elektrische auto’s die in 2018 in gebruik zijn genomen, wordt 5 jaar lang 4 procent bijtelling berekend bij de belastingaangifte. In 2019 gold die 4 procent voor alle elektrische auto’s tot een aanschafprijs van 50.000 euro. Geen wonder dat verkopen van de Tesla Model 3 ontploften. Bij elektrische auto’s die duurder zijn, wordt de normale 22 procent berekend over het bedrag dat boven de genoemde 50.000 euro uitkomt. Dat bedrag gaat per 1 januari 2020 omlaag naar 45.000 euro, terwijl de bijtelling tot dit aanschafbedrag wordt verdubbeld naar 8 procent. De jaren tot 2026 gaat het percentage via 16 en 17 procent omhoog en zakt het aanschafbedrag naar 40.000 euro. Met ingang van 2026 is de bijtelling over het volledige aanschafbedrag bij elektrische auto identiek aan auto’s op benzine of diesel. Bijtelling is uiteraard alleen van toepassing voor mensen met een auto van de zaak en niet voor particulieren. CAFE Bij het lezen van het woord CAFE denk u: ‘lekker’. Maar deze afkorting staat voor Corporate Average Fuel Economy en wordt meer populair en onofficieel vertaald in Clean Air For Europe. De Europese Unie stelt hierbij uitermate strenge CO2-normen voor alle auto’s die binnen de EU worden verkocht met ingang van 1 januari 2020. En die norm staat op slechts 95 gram per kilometer. Dat is extreem laag als we bedenken dat alleen volledig elektrische auto’s, plug-in hybrides en enkele uiterst zuinige hybrides en diesels hier nu aan kunnen voldoen. Alle fabrikanten nemen het zeer serieus, want als aan het einde van het jaar blijkt dat de gemiddelde uitstoot 1 gram boven deze norm ligt, dan mag de fabrikant 95 euro boete per gram betalen. Dat lijkt niks, maar vermenigvuldig dit met het totale aantal auto’s dat het concern in de Europese Unie heeft verkocht, dan loopt het in de tientallen, honderden miljoenen of miljarden. Dat zou wel eens het failliet van diverse constructeurs betekenen. De voorspelling is dat merken die het niet halen zullen worden overgenomen en dat het aantal autofabrikanten de komende tijd zal afnemen. Wat merkt de automobilist? Wat gaat de automobilist hiervan merken? Veel! Fabrikanten zullen allereerst veel elektrische auto’s willen gaan verkopen. Daarnaast komen er volop hybrides en plug-in hybrides. Die zijn een stuk duurder dan normale auto’s op benzine of diesel. Bij enkele compacte auto’s kan het toevoegen van een af-fabriek LPG-installatie de pijn verzachten. Af-fabriek wil zeggen dat iets tijdens de productie is gemonteerd en niet naderhand. Dit betekent ook dat hierop een typegoedkeuring met de lagere CO2-uitstoot van toepassing is en dat heeft in Nederland een lagere BPM bij aanschaf tot gevolg. Wordt de LPGinstallatie later gemonteerd, dan blijft de CO2-uitstoot van de benzinemotor gehandhaafd en is de koper duurder uit. De zakelijke rijder die erop rekent dat zijn baas de extra aanschafkosten of de leaseprijs voor zijn rekening zal nemen, die komt in zoverre bedrogen uit dat de hogere aanschafprijs ook voor een hogere bijtelling zal zorgen. Kommer en kwel? Dat klinkt als louter kommer en kwel. Maar zo moeten we er natuurlijk niet naar kijken. Zodra we over de grens gaan, mogen we normale snelheden rijden. Het aanbod gebruikte, aantrekkelijke auto’s is enorm en als particuliere automobilist hebt u niets met bijtelling te maken. Fijne feestdagen!

74 Publizr Home


You need flash player to view this online publication