17

Kunstcatalogus | 17 Lenie van den Bulk aan het woord In mijn leven heb ik altijd twee sporen gevolgd; een sociaal en een kunstzinnig spoor. Beide sporen zijn voor mij van belang voor een zinvol leven. Daarnaast, en zeker niet op de laatste plaats, ben ik moeder van drie kinderen en oma van drie kleinkinderen. Ik voel me een rijk en gezegend mens. Ik ben al jong begonnen met werken en heb mijn opleidingen altijd kunnen combineren met mijn werk. Na de sociale academie volgde ik van 1980 tot 1984 de kunstacademie in Rotterdam de avondopleiding Tekenen, Schilderen en Ontwerpen. Daarna volgde een periode van schilderen en exposeren, meest in Nederland, maar een enkele keer ook in het buitenland. Het sociale spoor liet me niet los en ik volgde de avondopleiding Sociologie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam en ben daarna in 2011 bij de Universiteit Utrecht gepromoveerd op een onderzoek naar statusbeleving, eigenwaarde en toekomstbeeld van jongeren in het vwo, havo en vmbo. Schilderen wat ik voelde was belangrijker dan wat ik zag. Al tijdens mijn opleiding aan de kunstacademie kwam ik er achter dat het voor mij belangrijker was om te schilderen wat ik voelde dan wat ik zag. Ik ontdekte dat herinneringen, ervaringen en gedachten een kleur, een vorm en een ritme hebben en dat ik die gestalte kan geven in mijn schilderijen. In mijn eerste abstracte schilderij schilderde ik het gevoel van zwanger zijn, in het tweede abstracte werk schilderde ik een bepaalde herinnering aan mijn overleden vader. Lenie van den Bulk Het werkte voor mij en verschillende keren werd mijn ervaring bevestigd doordat anderen dezelfde associaties hadden bij een voor hen betekenisvol schilderij. In het verleden heb ik daar heel goede ervaringen mee opgedaan en ik wil me daar in de toekomst steeds meer op richten. Wat ik er zo spannend aan vind, is dat op die manier de twee sporen samenkomen. Ik probeer dan in het schilderij de essentie te verbeelden van een bepaalde ervaring, herinnering of gedachte van een ander. Na een gesprek met de opdrachtgever over het onderwerp waarover het schilderij moet gaan, maak ik enkele ontwerpen die ik bespreek met de opdrachtgever. Op die manier krijg ik een beeld van de interesse en voorkeur van de opdrachtgevers en zij krijgen een idee van mijn invulling. Tijdens het schilderproces kan er nog van alles gebeuren Ik ben dan vooral bezig met het sturen van wat er naar boven komt, in dialoog met het schilderij met de opdracht in mijn achterhoofd. Als het schilderij voltooid is, kan de opdrachtgever besluiten of het overeenkomt met zijn of haar verwachtingen en het aanschaffen of niet, er is geen koopverplichting.

18 Publizr Home


You need flash player to view this online publication