54

JOS OUT Het werk van Jos is blijvend onderzoekend. Jos: “Het kunstzinnig scheppen begint met aftasten. Welk materiaal ga ik gebruiken en wat heb ik te vertellen. Hoeveel ruimte biedt een steen? Beeldhouwen is vormgeven door materiaal te verwijderen. Iets dat is weggehakt kan niet meer worden teruggehaald. In die zin is beeldhouwen confronterend; elke handeling heeft consequenties.” Waar Jos zich voorheen vooral liet leiden door de vorm van een steen, werkt zij tegenwoordig meer vanuit een plan. Ze schetst, maakt de vorm eerst in klei of haalt het uit piepschuim. Soms vindt ze het handig om het model wat uit te vergroten tot 2 á 3 keer in gerso (gips) om te zien wat dat met de vorm doet als je het vergroot. “Ik werk het liefst met steen. Ik ben dan ook een echte steenhouwer. Marmer vind ik een heerlijk materiaal. Marmer heb je in alle soorten en maten van wit tot zwart, roze, rood etc. In Italië, waar ik veel marmer vandaan haal, zoek ik net zo lang tot ik het juiste stuk heb gevonden. Wit marmer - het echte Michelangelo marmer ‘Satuario Puro’ - is bijna doorschijnend wit en heeft geen aders, geen vervuiling. ‘Rosa Portugale’ is roze marmer, afkomstig uit Portugal met mooie kristallen. Belgisch zwart marmer, ‘Noir de Mazy’, is heel bijzonder, kostbaar en anders van structuur; bijna glasachtig, wat maakt, dat het lastig te bewerken is.”

55 Publizr Home


You need flash player to view this online publication