50

KruikenTv brengt Carnaval in Kruikenstad in beeld Het groen-oranje virus verspreiden, dat is waar Stichting KruikenTv Tilburg zich voornamelijk mee bezighoudt. Daarbij richt het zich niet alleen op de feestende menigte, maar heeft het ook aandacht voor de cultuur. Natuurlijk zijn bier en Schrobbelèr niet weg te denken, maar de rijke geschiedenis, tradities en gewoonten zijn een belangrijk onderdeel van het volksfeest. D ennis van Roozendaal, de huidige voorzitter, bedacht KruikenTv zes jaar geleden. Hij vertelt: “Destijds was er maar weinig te zien van het openbaar carnaval in Kruikenstad, laat staan van het verenigingsleven.” Hij werkte bij de lokale omroep van Tilburg en vond dat daar verandering in moest komen. “Ik bedacht een formaat, een naam en vond in Marcel Couwenberg een vaste cameraman. Omroep Tilburg zag wel iets in mijn idee en daarmee was het programma een feit.” Online platform Vandaag de dag is KruikenTv meer dan een tv-programma. Het is uitgegroeid tot een online platform met diverse social media-kanalen als Facebook, Instagram en YouTube. Dat wil niet zeggen dat KruikenTv niet open staat voor zendtijd op de televisie. “Mocht een lokale omroep openstaan voor carnavalscontent voor en door Kruiken en Kruikinnen, dan komen we graag praten,” meldt voorzitter Van Roozendaal. Tilburgse bedrijven Kijkers van KruikenTv merken waarschijnlijk wel op dat een hoop bedrijven uit de regio zich aan het platform verbonden hebben. “Het feit dat vele Tilburgse bedrijven ons steunen, doet ons goed. Dankzij hun groen-oranje hart kunnen wij doen waar we goed in zijn.” Bedrijven als de Koopjeshal, Dutsch Workwear, Onze Zaak 2.0, de Glascentrale Tilburg, Café de Slijterij en zelfs het Rijense Jong Food zijn trouwe sponsoren. Maar ook Van Eerd, McDonald’s Tilburg Centrum, Tekst en beeld: KruikenTv RVV koeriersdiensten, Tilburg.com, café Bet Kolen en Citymarketing Tilburg dragen KruikenTv en het carnaval in Kruikenstad een warm hart toe. Vrijwilligers Niet alleen de sponsoren zijn cruciaal voor KruikenTv. De enthousiaste en hardwerkende vrijwilligers zijn onmisbaar. Waar in 2014 nog gestart werd met 2 vrijwilligers, zijn er vandaag de dag zo’n 12 vrijwilligers actief. Ieder met zijn of haar eigen expertise. Van camerawerk tot presentatie en van fotografie tot vormgeving, alles wordt door vrijwilligers gedaan. De vrijwilligers zijn van alle leeftijdscategorieën, met minimaal één ding gemeen: hun passie voor carnaval. Live uitzendingen “Twee jaar geleden met de komst van Facebook live zijn wij gaan investeren in apparatuur. Hierdoor konden we tijdens het 55-jarig jubileum van Carnavalsstichting Tilburg een tweetal evenementen live uitzenden. Via Facebook kon men vanuit huis de Elf-elf en Kruikenviering live volgen.” Als het aan Van Roozendaal ligt zal het hier niet bij blijven. “Door het live uitzenden van evenementen wordt kan iedereen betrokken blijven bij carnaval.” De samenwerking met Carnavalsstichting Tilburg is daarbij van groot belang. Beiden stichtingen hebben tenslotte hetzelfde doel; carnaval laten leven onder de Tilburgers. Samen groen-oranje In de afgelopen jaren is openbaar carnaval in Tilburg ontzettend hard gegroeid. Steeds meer Tilburgers dragen met trots hun groen-oranje accessoires. Dit is te danken aan de vele vrijwilligers van Carnavalsstichting Tilburg, de carnavalsverenigingen, lokale horeca en artiesten. KruikenTv gaat zich ook dit seizoen weer inzetten om dit alles in beeld te brengen. Want Kruikenstad verbroedert tijdens carnaval en dat is prachtig om te zien! 50

51 Publizr Home


You need flash player to view this online publication