96

Porsche Taycan Wie bang was dat de toekomst van Porsche met volledig elektrisch aangedreven modellen minder rooskleurig zou zijn, heeft het mis bij het zien van de nieuwe Taycan. Deze vierdeurs komt voort uit de Mission E conceptstudie en is nu klaar voor productie. Grappig dat de varianten Turbo en Turbo S heten, terwijl de Taycan louter op elektriciteit rijdt. De vermogens zijn met 680 en 761 pk enorm en daarbij horen de acceleratiecijfers: in 2,8 en 3,2 tellen naar 100 km/h. De batterij kan 100 kilometer laden in vijf minuten. Audi A1 Trail Quattro Serieuze productieplannen heeft Audi niet met de AI Trail Quattro. De glazen box die hoog op de wielen geschikt is voor terreingebruik, is daarvoor veel te extreem. De ontwerpers hebben de carrosserie om het interieur heen gevormd. De aandrijving geschiedt door vier elektromotoren vlakbij de wielen, zodat een voorzijde met techniek niet nodig was. Volkswagen I.D. 3 De afgelopen tijd heeft Volkswagen flinke ruchtbaarheid gegeven aan de volledig elektrische I.D. 3, de eerste auto binnen het concern op basis van een nieuwe bodemgroep alleen bedoeld voor elektrische auto’s. Het gaat qua formaat om een middenklasse model dat met verschillende vermogens en batterijen in de loop van volgend jaar op de markt komt. De volgende stap is de I.D. Cross. Daarvan lichtte het merk in Frankfurt een tipje van de sluier op. Daar stond een gecamoufleerd exemplaar in een slecht verlichte kooi. Het maakt duidelijk dat de eerste elektrische SUV in aantocht is. Honda E Honda heeft zijn elektrische auto gereed. De Honda E kan op korte termijn al worden besteld en zal in Nederland vanaf zo’n 35.000 euro te koop zijn. Het model behoudt het retro-ontwerp van de eerdere conceptstudie. De motor levert 136 pk en het 35,5 kWh accupakket moet goed zijn voor een actieradius van 220 km. Byton M-Byte Byton is een Chinese fabrikant die werk maakt van elektrisch rijden op hoog niveau. De 4,88 meter lange M-Byte is een SUV die als vier- en vijfzitter op de markt komt. De klant kan kiezen uit een 272 pk achterwielaandrijver of 408 pk op alle wielen. En ja, deze kracht komt uit elektromotoren die weer worden gevoed door een 72 of 95 kWh batterij. Bijzonder is het dashboard dat bestaat uit een 48 inch breed scherm dat over de hele breedte van de auto loopt. Wanneer de elektrische Chinees beschikbaar is, is nog onduidelijk. Het bedrijf zoekt nog naar investeerders. 96

97 Publizr Home


You need flash player to view this online publication