43

Als je een Volkswagen Golf rijdt, dan wil je toch niet betalen voor een Ferrari? Pionieren met passie Vincent is de tweede generatie in het familiebedrijf, wat in de ICT-wereld best bijzonder is. Hij ontdekte de liefde voor het vak al op jonge leeftijd. “Mijn vader had een techneut in dienst, daardoor merkte ik dat ik techniek leuk vond. Gelukkig kreeg ik de vrijheid om er lekker op los te pionieren. Kwam er stinkende rook uit een apparaat omdat ik het op een verkeerde manier had gerepareerd. Maar dan had ik toch weer wat geleerd. Zo heb ik op ‘het kerkhof’, zo noemden we mijn werkplek, ‘dode’ apparaten ‘gereanimeerd’. Daar kreeg ik de grootste kick van. Opleidingen had je niet in die tijd, we moesten alles gezamenlijk ambitie. “Roel moest veel ‘afleren’, zoals denken in targets. Daar doen wij hier niet aan. Maar als ik hem nu samen met Tim, onze projectmanager, op pad zie gaan, op weg naar een uitdaging bij een klant, weet ik één ding zeker: dat gaat helemaal goed komen.” Voor Roel is het een bewezen concept om samen klanten te bezoeken. “Dat kun je als adviseur wel in je eentje doen, maar dan moet je op kantoor alles weer uitleggen aan je technische collega’s. Daarbij kunnen makkelijk fouten ontstaan. Met z’n tweeën vang je veel meer op van wat de klant zegt. En in de auto onderweg terug naar kantoor hebben we vaak al een plan gesmeed hoe we een en ander willen aanpakken.” zelf leren. Mijn zoontje van één jaar is niet anders, hij breekt thuis de hele boel af. Fantastisch vind ik dat.” “Die passie van Vincent zorgt voor energie en focus”, licht Roel toe. Vincent: “Ik doe gewoon wat ik vind dat goed is.” Waar Vincent vooral op zijn gevoel vaart, is Roel rationeler ingesteld. Zij vinden elkaar in een Awareness Uiteindelijk wil Linfosys meer doen voor een klant dan alleen het probleem oplossen of de vraag invullen. “Wij zorgen er minimaal voor dat de ICTbasis op orde is. Dat begint met het creëren van awareness bij de klant; hij of zij moet snappen wat er allemaal gebeurt op ICT-gebied. Zo brengt de klant zichzelf op een hoger niveau en kan hij eventuele problemen voorkomen. Wat ons vaak opvalt is dat mensen een zekere mate van underperformance accepteren. Nemen ze een bepaalde kwaliteit voor lief, terwijl wij weten dat het veel beter kan. ‘Doen jullie dat zo?’ krijgen we vaak te Goirle Business horen. Bijvoorbeeld als een monteur ziek wordt en er op het afgesproken tijdstip gewoon een andere monteur op de stoep staat. Dan is het echt niet nodig dat je dagen moet wachten. Maar ja, voor ons is dat normaal.” Praot Als echte Goirlenaar onderneemt Vincent het liefst in de regio. “Waarom zou je iets van ver halen als je het dichtbij kunt krijgen? Ik heb er graag wat praot bij en als je elkaar iets gunt, werkt dat meestal twee kanten op. Lokaal investeren en saamhorigheid brengen elkaar naar een hoger niveau. Daarom begrijp ik niet dat veel Goirlese ondernemers hun clouddiensten of website in Amsterdam laten hosten. Dat is helemaal niet nodig, want wij hebben hier alles in huis. En als mensen zeggen: ‘Ik weet wel dat het anders moet of kan, maar…’ Dan willen wij die ‘maar’ graag aanpakken.” We koesteren het verleden, maar blijven er niet in hangen

44 Publizr Home


You need flash player to view this online publication