32

Centrummanager prijst sfeer en aanbod Dorp met stadse fratsen Tekst: Sara Terburg Fotografie: Jules van Iperen Centrummanager Rob van Amelsfoort noemt Goirle ‘een dorp met stadse fratsen’. “De sfeer is er gemoedelijk, de mensen zijn vriendelijk en in de winkels neemt men de tijd om een praatje met je te maken.” Qua variatie in horeca en winkelaanbod kan het dorp zich volgens hem zeker meten met (de kleinere) steden. De bedrijven in het centrum van Goirle zijn verenigd in Centrum Goirle. Inwoners van Tilburg zijn vaak verrast als ze zien wat buurdorp Goirle allemaal te bieden heeft; een theater, veel natuur, fijne horeca, gezellige terrassen, een rijk verenigingsleven en als klap op de vuurpijl een prettig centrum waar het prima shoppen is. De balans is goed Centrum Goirle beslaat De Hovel, de Kalverstraat en vrijwel de gehele Tilburgseweg. Onder de tachtig bedrijven zijn een hoop winkels, een aantal landelijke ketens, maar ook speciaalzaken waar lokale ondernemers hun producten verkopen. Van schoenen tot etenswaren, kaas, drank, boeken, (kinder)kleding, mobiele telefoons, elektronica, huishoudelijke artikelen en cosmetica. Er bevindt zich een schoenmaker, men kan er meerdere kappers, bakkers, slagerijen vinden. Noem het en Goirle heeft het. “De balans tussen lokale en landelijke bedrijven is goed”, weet Van Amelsfoort. “Natuurlijk heb je als winkelcentrum landelijke ketens nodig, maar ze perse allemaal in huis hebben, is niet noodzakelijk. Hier in Goirle zoeken de managers van de filialen van de ketens steeds meer naar binding met het lokale, daar zijn wij blij mee. Ze doen bijvoorbeeld vaker mee aan acties.” De trekkers Trekkers in het centrum zijn onder andere een grote boekwinkel (tevens VVV), een kinderkledingzaak met webshop, een reisbureau dat al vijf jaar het predicaat ‘beste reisbureau van Nederland’ kreeg en een dierenspeciaalzaak waarvoor mensen uit de hele regio naar Goirle komen. “Men zegt weleens dat we zoveel slagers en bakkers hebben, maar ook die 32

33 Publizr Home


You need flash player to view this online publication