RAINIER ZWEEP VAN SIEMATIC NEDERLAND IN GESPREK MET OVER ONLINE PRESENCE TEKST MASCHA EKKEL I BEELD SIEMATIC Voor het eerst sinds de opening van SieMatic aan het Vondelpark in 2015, waar iedere dag fysieke verkoop en direct contact met de klant plaatsvindt, moest – als gevolg van de Corona-maatregelen - de winkel tijdelijk worden gesloten. Hoe ging SieMatic om met dit bizarre fenomeen? Hoe hebben zij zonder de inzet van het vlaggenschip het contact met hun klanten én de optimale klantbeleving weten te behouden? Rainier Zweep, Directeur SieMatic Nederland, vertelt hoe hij en het team deze periode hebben beleefd. NOG GEEN SPRAKE VAN EEN NON-FYSIEKE WERELD In maart kondigde het kabinet een intelligente lockdown aan, maar winkels bleven open. Waar het kantoorpersoneel van SieMatic dus hun thuiswerkplek inrichtten, richtte het HET ZAL WEL MEEVALLEN We schrijven januari 2020, waar de Tweede Kamer wordt geïnformeerd over een uitbraak van een nieuw coronavirus in de Chinese stad Wuhan. Daaropvolgend vindt een eerste overleg plaats van het zogenaamde Outbreak Magagement Team. Rainier: “De algemene stemming was toen nog: het zal wel meevallen.” Maar nog geen drie weken later wordt de internationale noodsituatie aangekondigd, zijn de eerste besmettingen in Europa een feit en vindt er bij SieMatic een telefonisch spoedoverleg met alle verantwoordelijken in Europa plaats. De boodschap luidt: vanaf heden moet er vanuit huis worden gewerkt. winkelpersoneel hun locaties in op de allereerste Coronamaatregelen. Rainier: “SieMatic aan het Vondelpark bestaat uit drie verdiepingen, dus klantafspraken konden gespreid plaatsvinden. Er kwamen ‘wachtpaaltjes’ voor de deur en er werd een zeepdispenser bij de entree geïnstalleerd. Los van enkele software installaties bij medewerkers thuis en wat updates op de website, was er toen nog geen sprake van een non-fysieke wereld.” STIJGENDE VRAAG NAAR KEUKENS EN INTERIEUROPLOSSINGEN Door een warm voorjaar en een nóg warmere zomer daalden de besmettingen, maar steeg de vraag naar keukens en interieuroplossingen. Consumenten gaven gehoor aan het advies om zoveel mogelijk thuisteblijven en duswerdhet vakantiegeld dit keer besteed aan het verfraaien van de leefomgeving. SieMatic aan het Vondelpark beleefde een piek en werkte met man en macht aan de alsmaar groeiende orderportefeuille. 8
9 Publizr Home