31

ONZE BEVINDINGEN LIJKEN AAN TE GEVEN, DAT HET ONGEBREIDELD CONSUMEREN IN RIJKE SAMENLEVINGEN Z’N BESTE TIJD HEEFT GEHAD Om weer terug in de Markt en bij de Mens te komen, moet het Merk de emotie onderkennen en een rol spelen die wordt gewaardeerd. Dat betekent van binnenuit opereren. Maatschappelijke tendensen bepalen steeds meer de agenda van marktpartijen, waardoor echte betrokkenheid van het Merk belangrijker wordt. De burger verdringt het consument denken en is op zoek naar waarde. We kijken als mens in plaats van als consument. Merken moeten zich nu heroriënteren op hun sociale gezicht; back-tobasic, geen poeha, terug naar de essentie. OPNIEUW AANSUITING VINDEN Gezondheid, zowel sociaal, mentaal als fysiek, krijgt de komende jaren een zwaardere lading. Door corona beseffen we dat we anders met elkaar moeten omgaan. Dat we terug moeten naar een waardevolle samenleving. Tegelijkertijd zien we een tweedeling. Niet iedereen is het daarmee eens. Daar moet opnieuw verbinding worden gezocht. Er is tegengeluid tegen de op handen zijnde veranderingen. Je ziet ook dat de mensen steeds opstandiger worden en terug willen naar hoe het was. Zeker niet iedereen is om. De ene groep zegt dat dit dé kans is om de samenleving te transformeren naar gezond, solidair en duurzaam. De andere groep wil inderdaad terug naar het oude. Dat geeft aan dat Merken met een verdeelde markt te maken hebben. De kunst is dan om er boven te hangen, uit te zoomen en bruggen te slaan.” HEROVERWEEG JE WAARDE EN JE POSITIE Merken moeten duidelijk zijn in voor wie ze er zijn en wat dat betekent. Waarbij belichten van de emotionele kant meer kans biedt om elkaar te begrijpen dan de rationele insteek. Het risico voor het Merk is dat het tussen wal en schip valt. Mensen vragen ook expliciet aan Merken wat ze voor maatschappelijke betekenis hebben en waar ze voor staan. 31 INTRINSIEK EN AUTHENTIEK Een Merk moet een bijdrage kunnen bieden in een steeds veranderende samenlevingscontext. Wat wordt dan het verhaal? Je herkomst, je roots en heritage? En hoe bewaar je je eigenheid. Voor veel Merken betekent dit downsizen en terug naar de essentie. Waarvoor waren we er ook alweer? Welke maatschappelijke betekenis hebben we? Merken moeten zichzelf laten zien, zodat ze niet buitenspel komen te staan. We komen uit een tijdperk waarin alles maakbaar was. De crisis heeft ons met beide benen op de grond terug gebracht. Nu moeten we opnieuw leren te overleven; niet vanuit het verleden, maar vanuit de toekomst terug redeneren naar het heden. Dat vergt anders kijken. In het nadenken over hoe een Merk zich kan aanpassen aan veranderingen in zo’n samenleving zien we over het algemeen dat er vanuit een analytisch perspectief wordt gewerkt: kwantitatief onderzoek met expliciete vragen over specifieke onderwerpen. In onze aanpak hanteren wij een meer holistische kijk op Merken en hun rol in de samenleving en naar de samenhang tussen Mens, Maatschappij, Merk en Markt. Associates Des Arts voert deze vernieuwende aanpak voor een heroverweging op merkstrategie en -structuur ook graag voor jou in opdracht uit. Dit betreft een combinatie van (visie) opstellingen, dialogen en kwalitatief marktonderzoek (onderzoek met expliciete meting). Wil je ook aan de slag met merkenstrategie? Stuur een mail naar info@associatesdesarts.com

32 Publizr Home


You need flash player to view this online publication