30

MERKEN SLUITEN NIET MEER AAN BIJ DE NIEUWE STIJL VAN SAMENLEVEN TEKST RUUD VAN DER SPLINTER I BEELD 123rf.com Het economisch klimaat met het ongebreideld consumeren, zoals we dat kennen van rijke samenlevingen, verandert. Merken die geen intrinsieke waarde brengen, plaatsen zichzelf meer en meer buitenspel. Door alle gebeurtenissen in de samenleving eisen burgers echte betrokkenheid. Nieuwe inzichten leiden ertoe dat de betrokken burger de traditionele consument verdringt. De Markt komt tot het inzicht dat de consument teveel op de huid wordt gezeten. Dat vraagt om een evenwichtiger omgaan met elkaar, met de planeet en met wat je te bieden hebt. Het Merk is daarbij leidend en moet daarom zoeken naar een nieuwe rol en ankerpunten. De Markt dwingt het Merk om te reflecteren op haar eigen positie. Dit zijn enkele observaties van Associates Des Arts uit diepgaande gesprekken, met kunstenaars en interieurprofessionals, over de invloed van de coronacrisis op Mens, Merk, Markt en Maatschappij. Ruud van der Splinter en Mascha Ekkel onderzochten het perspectief op de veranderende beleving van Merken in de samenleving. Dit deden ze door middel van intensieve dialogen en visie-opstellingen. De Markt geeft in de visie-opstelling duidelijk aan dat er een heroriëntatie moet plaatsvinden richting betrokkenheid en gezond samenleven. Men vraagt zich af of het ongebreideld consumeren leidt tot een gezonde samenleving voor ons en onze kinderen. De Markt zoekt naar een nieuwe rol, heroriënteert zich daarop en zet vraagtekens bij ontwikkelingen die moeten leiden tot oneindige groei. ALS DE MARKT VERANDERT, MOETEN MERKEN ZICH AANPASSEN Er zijn veel Merken met een korte-termijnfocus. Dat zie je in dienstverlening, food en retail; Merken zonder intrinsieke waarde. Dergelijke Merken zijn zelden duurzaam en de vraag is of de maatschappij daar iets aan heeft. Wij ervaren, dat Merken onder een vergrootglas liggen. Ze voelen de druk vanuit de samenleving, en als ze geen verhaal hebben, is de kans groot dat ze buitenspel komen te staan. WAT KUNNEN MERKEN DOEN? Een Merk bestaat omdat mensen zich ermee identificeren. Als mensen zich niet meer verbinden met een Merk, dan houdt het op te bestaan. 30  

31 Publizr Home


You need flash player to view this online publication