3

ONLINE PRESENCE COVER DESIGN BY LENIE VAN DEN BULK TEKST EN BEELD LENIE VAN DEN BULK De cover voor deze editie, inclusief banner, is ontworpen door Lenie van den Bulk, beeldend kunstenaar en socioloog. In haar kunstwerken heeft Lenie een sterk persoonlijk idioom ontwikkeld dat in eerste instantie moeilijk te plaatsen is. Bekijk je echter ouder werk van haar, dan zie je dat Lenie een brug heeft geslagen tussen het vooroorlogse Duitse en Nederlandse expressionisme, en het werk van verschillende Amerikaans abstract-expressionisten. Haar schilderijen beschikken over een eigen beeldtaal en hebben zich ontwikkeld tot autonome, complexe, maar heldere beelden. Lees hieronder het verhaal achter haar ontwerp. SOCIAL MEDIA ALS CALEIDOSCOOP VAN RAMEN EN VERHALEN Met de komst van het internet is een ontwikkeling in gang gezet die zijn weerga niet kent. Sociale media als Facebook, Instagram, WhatsApp en Messenger verbinden miljarden mensen met elkaar. Mensen die vaak duizenden kilometers van elkaar verwijderd zijn en elkaar nooit in levende lijve hebben ontmoet. De samenleving is daardoor aan de ene kant transparanter geworden, want alles is zichtbaar voor iedereen, maar tegelijkertijd zien we juist een verkokering optreden van gelijkgestemden die elkaar opzoeken en bevestigen. Zowel in positieve als in negatieve zin; voor het delen van schoonheid en kennis, maar ook voor het delen van haatberichten, kinderporno en desinformatie. Het soort publiek dat is ontstaan door de komst van sociale media heeft geen fysieke basis meer. Er kan een massale beïnvloeding plaatsvinden zonder dat men bij elkaar hoeft te komen. Mensen kunnen passies en overtuigingen delen met onbekende anderen en daarin gestuurd worden door onbekende invloeden. Deze vorm van ‘publiek’ kan eindeloos worden vergroot en gericht worden gezocht, benaderd en beïnvloed. In de analyse die Norbert Elias maakt in het boek The Society of Individuals, stelt hij dat het ‘ik’ geen enkele betekenis zou hebben zonder dat er een ‘wij’ is; het is juist de relatie tussen die twee fenomenen die het begrip ‘individu’ inhoud geven. Via sociale media kunnen we zelf kiezen voor een groep die bij ons past, onze leefwereld vergroten en ons identificeren met anderen die niet tot de familie of kennissenkring behoren. We kunnen leren van elkaar en samenwerken om vraagstukken op te lossen. Sociale media bieden mogelijkheden, die het individu naar believen gebruikt en een effect hebben op zijn individuele ontwikkeling en beleving. Het feit dat we een realiteit delen met anderen maakt, dat we haar ervaren als ‘echt’. We creëren daarmee onze individuele (surrealistische) werkelijkheid, ons eigen verhaal. Zoals ook kunst dat doet.

4 Publizr Home


You need flash player to view this online publication