29

DE CORONACRISIS HEEFT DE TRENDS VAN DIGITALISERING VERSNELD IN DE DETAILHANDEL Cruciale aandachtspunten bij het bepalen van een nieuwe strategie zijn: Heroverweegdekanaalmix Zorg dat je daar bent waar de klant is. Herontdek hoe klanten zich bewegen over de verschillende online en offline kanalen, en krijg inzicht in wat ze daar doen. Richt je marketing- en communicatie hierop in. Marketing en verkoop komen steeds vaker op dezelfde platformen samen. Kijk naar de rol van je eigen webshop, die van market places, (online en offline) retailers en social media. Balanceer deze kanalen met een strategie rondom assortiment, prijs, media en organisatie. Streef naar een gezonde omnichannel mix en zorg voor consistentie in de klantervaring. Investeer in technologie en digitale transformatie Het besluit om nieuwe technologieën al dan niet te implementeren in een organisatie wordt niet van de één op de andere dag genomen. Hier gaat al een flink traject aan vooraf waarbij gekeken moet worden naar onder meer de processen en personen binnen een organisatie die met de technologie te maken krijgen. Kijk goed welke technologie past op basis van je doelstellingen en groeiambities. Het is niet per direct gezegd dat een ‘state-of-the-art’ technologie ook helpt om je doelstellingen te behalen. Soms kan een ‘lean and mean’ product al volstaan. Belangrijker is of de processen binnen je organisatie er klaar voor zijn een nieuw kanaal of nieuwe werkwijze te kunnen omarmen. Denk aan de inzet van een partner Het belang van een goede partner met verstand van e-commerce en kennis van je business, levert een significante bijdrage aan het succes. Een partner kan je helpen om de juiste beslissingen te nemen op basis van je doelstellingen. Dit is niet alleen het technisch aspect van e-commerce maar juist ook om je te helpen met vraagstukken zoals wat voor impact dit heeft op de organisatie, de medewerkers, het merk of de doelgroep, wanneer ben ik succesvol en wat zijn de vervolgstappen om het succes te vergroten. Strategische vraagstukken zoals: prijsstrategie, promotionele strategie en mediastrategie zouden overkoepelend over de kanalen bepaald moeten worden en niet specifiek voor één kanaal. Te vaak worden belangrijke beslissingen nog genomen voor een specifiek kanaal zonder het effect op de andere kanalen te overzien. Productinformatie is steeds meer toegankelijk voor consumenten, waardoor kanaalconflicten direct zichtbaar zijn. Het aansluiten van een extra kanaal zorgt in de regel niet voor een kanaalconflict, maar het niet overkoepelend nemen van strategische beslissingen wel. Hierdoor ontstaat een onvolledige e-commerce strategie. HOE MAAK JE JE ORGANISATIE KLAAR VOOR DE TOEKOMST? E-commerce succes valt of staat met de mate waarin bedrijven de juiste randvoorwaarden weten te creëren. Wat je nú al kunt doen:  Verkoop waar de consument is en zoek altijd naar manieren om eigenaar te zijn van de klantdata  Kijk verder dan het product, consumenten kiezen niet alleen voor een product maar voor een hele beleving waarbij service een essentiële pijler is  Zorg voor een geoptimaliseerd digitaal schap over de verschillende kanalen heen om zo ook kanaalconflicten te voorkomen  Zorg voor een consistente merkbeleving over alle kanalen heen  Word niet te afhankelijk van enkele afzetkanalen, zorg voor een juiste balans Ook jouw online presence en e-commerce optimaliseren? Laat het ons weten via info@associatesdesarts.com (1) Onderzoek Collier: Babyboomers slaan gat in de winkelstraat, juni 2020 (2 )Sector update Rabobank: Kansen en uitdagingen voor detail- en groothandel na corona, juli 2020 29

30 Publizr Home


You need flash player to view this online publication