26

DIGITALISERING IN DE MEUBELINDUSTRIE; EEN UPDATE EN EEN HANDREIKING TEKST MASCHA EKKEL I BEELD 123RF.COM EN IMM COLOGNE In aanloop naar de meubelbeurs in Keulen in januari 2022, nam het e-commercebedrijf Shopmacher de digitaliseringsstatus van de Duitse meubelindustrie onder de loep. Het resultaat laat zien dat er nog ruimte is voor verbetering. Voor het nieuwe onderzoek werden in mei en juni 2021 bijna 30 managers van meubelbedrijven gevraagd naar de status-quo van digitalisering in hun bedrijven in ongeveer 50 minuten durende interviews met experts. De meubelwinkels en fabrikanten beoordeelden hun eigen digitaliseringsstrategie als "bevredigend". METEN IS WETEN Ook wordt een interessant beeld gegeven over het meten van het succes van e-commerce-activiteiten. Hoewel 70% een trackingoplossing gebruikt, evalueert slechts 9% de kengetallen dagelijks. Ze beperken zich vooral tot KPI's als omzet, bezoekers en conversieratio's. Andere relevante kengetallen worden buiten beschouwing gelaten. In totaal gaf slechts 43% van de bedrijven in het onderzoek aan dat ze e-commerce zien als dé cruciale business van de toekomst. Bijna 30% van de respondenten is van plan om hun digitale activiteiten in de toekomst uit te breiden. DE DIGI-WERELDDOOR EEN ROZE VR-BRIL? Een fraaie uitkomst, zo het lijkt. Maar niets is minder waar. Want 39% van de ondervraagde bedrijven heeft bijvoorbeeld nog helemaal geen webshop. Degenen die er wel een hebben, bieden slechts beperkte functionaliteiten. Online antwoord over beschikbaarheden en voorraden, nu bijna standaard voor omnichannel-retailers, werden slechts aangeboden door een magere 13% van de bedrijven die werden ondervraagd in de analyse van Shopmacher. Slechts 9% van de deelnemers aan het onderzoek heeft click & collect of click & reserveservices geïmplementeerd. DIGITALISERING = MEER FOCUS OP DE KLANT Net als databureau GWI gelooft Associates Des Arts dat, wanneer je wilt digitaliseren, je je vooral moet focussen op de klantbeleving. En dat gaat verder dan alleen snelle en kosteneffectieve distributieketens. Social media en –engagement spelen hierin een grote rol. Maar hoe pak je dat aan? Meld je aan bij onze Master Class Online Presence en/of Master Class Social Media via www.associatesdesarts.com/academy en krijg een aanpak die helpt je doelstellingen te realiseren! 26  

27 Publizr Home


You need flash player to view this online publication